En kvist med röda höstlöv.
Foto: Kristina Johansson /Ikon

Svenska kyrkan Alingsås

Den 24 o 25 september kommer Svenska kyrkans hemsidor få en ny grafisk profil. Det innebär att vår hemsida kommer att ligga nere under dessa dagar. Om allt går väl kommer hemsidan att vara öppen igen den 26 september. Välkommen tillbaka då!

Veckoannons 19/9-28/9

Här finner du en del av vår verksamhet. Vi har grupper för små och stora runt om i vårt område. Välkommen!

Doplördag i Christinae kyrka

Lördagen den 21 september mellan kl 10-16. Välkommen att anmäla ditt barn eller om du själv vill döpa dig.

Stilla dag i Christinae kyrka

Lördagen den 28/9 kl 10-18.30. För en dag erbjuds du att dela stillheten och tystnaden tillsammans med andra. Anmälan senast 23/9.

Gudstjänst med bibelutdelning

För de 5-åringar som fick en inbjudan till Bibelfesten i våras men inte kunde komma finns nu en ny chans att få komma och ta emot sin bibel. Klicka gärna in på sidan och anmäl dig i formuläret o välj aktuell kyrka.

Ett par glasögon, papper och penna ligger på bordet bredvid några stearinljus.

Skrivardag på Färgengården lördag 12 oktober kl 10-15

Vi får tillsammans med Johanna Hildebrand, bibliotekarie, författare och certifierad Write Your Self-vägledare, prova olika skrivövningar och reflektera tillsammans. Kostnad: 150 kr (för enkel lunch, kaffe och kaka) Anmälan senast tisdag 1/10 till nina.avenjansson@svenskakyrkan.se. OBS! Begränsat antal platser.

Diakonismycke

Diakonimottagningen

Välkommen till vår diakonimottagning där diakoner varje vecka finns för hjälp, stöd, rådgivning och fondansökan. Torsdagar, drop in från kl 14 i Noltorpskyrkan

Vill du vara en del av Svenska kyrkans besöksgrupp?

Många människor känner sig ensamma och önskar besök. Är du en av dem som skulle vilja ge av din tid och göra hembesök? Kontaktinfo finns här.

Flera fyllda matkassar.

Hjälp en medmänniska

I alla våra kyrkor har vi matinsamling för människor i nöd. Torrvaror, kaffe och konserver mottages gärna. Vill du bidra med pengar istället, då kan du använda diakonins swishkonto 123 494 48 07. Tack för din gåva!

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig att hitta till alla Sveriges kyrkor. I kalendern som finns här visas Alingsås, Hemsjö och Ödenäs aktuella gudstjänster, musikevenemang mm. Appen finns tillgänglig för både Iphone och Android.

Några konfirmander står i ring och håller upp händerna mot taket.

Konfirmation

Konfirmationen är en chans att träffa nya vänner och tillsammans diskutera och fundera över allt mellan himmel och jord; vänskap, kärlek, sex, Gud, kyrkan, vad är rätt och vad är fel och mycket, mycket mer. Många ungdomar brukar säga att konfan varit det bästa det gjort i hela deras liv.

Baby- och barnrytmik

Välkommen till en härlig stund i musikens och rörelsens tecken! Vi sjunger, spelar, lyssnar, vaggar, gör ramsor och dansar tillsammans.

En person sitter vid datorn och läser på Svenska kyrkans webbsida om Kristen tro.

Hemsidan igång igen efter cyberattacken

Webbplatsen är i gång igen, efter det cyberangrepp som drabbade Svenska kyrkan i november. Läs om personuppgifter som kan ha berörts vid cyberangreppet och hur det kan påverka dig: Har du frågor, kontakta vårt dataskyddsombud Carina Håkansson, carina.hakansson@svenskakyrkan.se.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Kalendern

Här finner du vad som händer just nu, information om aktuella händelser och här anmäler du dig till kommande verksamheter.

Verksamheter och mötesplatser

Här finner du våra grupper och aktiviteter för alla åldrar! Öppen förskola, scouter, föreläsningar och caféer... Vad passar dig?

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Att vara medlem i Svenska kyrkan

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en kyrkoavgift som används till många viktiga verksamheter. Din kyrkoavgift går bland annat till..... Gå in och läs vidare.

Dop, vigsel & begravning

Svenska kyrkan finns för dig när du behöver den. Vi vill gärna vara med och göra livets alla olika skeenden till positiva upplevelser. Välkommen att kontakta oss med dina frågor och funderingar!

Samtal och stöd

Svenska kyrkan i Alingsås har en lång erfarenhet av att stötta människor som är i behov av hjälp. Tveka inte att kontakta oss, eller låt oss kontakta dig.

Du behövs - Ideella uppdrag!

Vill du vara med och bygga kyrka? Välkommen som ideell medarbetare.

ACT Svenska kyrkan - en väg att hjälpa

Swisha till 123 018 53 97

I många av våra folkbildande verksamheter samarbetar Svenska kyrkan Alingsås med Sensus.

I vissa av våra folkbildande verksamheter samarbetar Svenska kyrkan Alingsås med Sensus.

Följ Svenska kyrkan Alingsås på Facebook och Instagram:

• facebook.com/svkalingsas
  • svenskakyrkanalingsas