Vem kan lämna klagomål
Alla grupper: samarbetspartner, medarbetare, människor som får del av vårt stöd, givare och övriga engagerade har rätt att komma med synpunkter och klaga om Act Svenska kyrkan inte lever upp till sina åtaganden.
- Du som är partner till Act Svenska kyrkan.
- Du som deltar i eller påverkas av projekt som drivs av Act Svenska kyrkan.
- Du som är givare, volontär eller på annat sätt deltar i eller påverkas av Act Svenska kyrkans arbete.
- Du kan lämna ett klagomål även om ditt engagemang för Act Svenska kyrkan är begränsat eller tillfälligt, till exempel om du är praktikant, konsult, observatör, förtroendevald eller annan person som representerar organisationen.
Vilka typer av klagomål hanteras?
Act Svenska kyrkan hanterar klagomål som rör hur organisationen lever upp till sina åtaganden enligt organisationens Kvalitets- och ansvarsramverk samt Uppförandekod.
De klagomål som hanteras omfattar bland annat, men är inte begränsade till:
- Aktiviteter och projekt som genomförs av Act Svenska kyrkan eller tillsammans med partner, där genomförandet inte uppfyller gällande standarder, principer eller åtaganden.
- Upplevda brister i Act Svenska kyrkans eller partners avtalsefterlevnad, till exempel vid hantering av åtaganden i partneravtal, projektavtal, samarbetsavtal eller andra avtal.
- Misstankar eller vittnesmål om brott mot Act Svenska kyrkans Uppförandekod.
Klagomål som inte hanteras
Act Svenska kyrkan hanterar inte följande typer av klagomål:
- Åtgärder och aktiviteter som inte finansieras av eller har ett giltigt avtal med Act Svenska kyrkan.
- Internationella projekt eller samarbeten som stift eller församlingar inom Svenska kyrkan själva driver.
- Klagomål som rör ledning eller genomförande av ordinarie verksamhet inom Svenska kyrkans stift eller församlingar.
- Klagomål från Svenska kyrkans personal som rör anställningsvillkor, arbetsmiljö eller ledningsfrågor. Dessa klagomål ska lämnas till närmaste chef eller HR-avdelningen.