Tack Magnus

Nyhet Publicerad Ändrad

Vår kyrkoherde Magnus Nordström kommer att lämna vår församling redan i mitten av juli.

Magnus sökte en förlängning på sin kontraktstid på två år, men kunde bara garanteras tid fram till sommaren 2020. Just nu pågår en översyn av Schweiz två församlingar som biskop Per Eckerdal har fått förtroendet att leda. Detta skall i bästa fall leda till ekonomisk hållbarhet för församlingarna i Schweiz. Vilket kan innebära en del förändringar i framtiden med tjänster och pastorat.

Med barn i skola och bosättning kände han sig tvungen att börja titta på olika tjänster i Sverige. Den tjänst som han sökt och fått är en familj och ungdomspräst-tjänst med ansvar för konfirmandverksamheten i Ljungskile församling, som ligger norr om Göteborg. Där har familjen Nordström ett hus som de kan flytta tillbaka till.

Magnus har under åren i Zürich-Basels församling etablerat fina och djupa relationer till många av oss. Det kommer att bli svårt att fylla hans plats. Han har för många föräldrar och barn blivit en älskad familjepräst, som i sin enkelhet och moderna framtoning alltid funnits till för alla de som önskat. Hur han lyckats få ihop sitt livspusslet med tre barn och allt som ingår i en utlandstjänstgöring som kyrkoherde är beundransvärt.

Eftersom den här informationen med Magnus beslut att lämna oss alldeles nyligen blev kommunicerad så har vi inte så lätt kunna planera och förbereda hans avslut.

Vi kommer att hålla en avskedsgudstjänst den 19 maj för vår diakon Siv Rang och kyrkoherde Magnus Nordström kl.14.00 i Martin Luther Kirche med festlig apero . Alla är varmt välkomna!

Det vore verkligt trevligt om många av oss kunde samlas och ta adjö av Siv och Magnus.

Om det inte passar så bra- så kommer fler tillfällen och möjligheter vid de olika gudstjänsterna  i kyrkans verksamhet i maj och juni att vara möjliga.

Kristi Himmelsfärd, anordnar vi vandringsgudstjänst till Hergiswald. Gudstjänst i Vallfartskyrkan.

I Basel har vi Midsommargudstjänst den 22 juni kl.14.00

Eller passa på och kom på vår trevliga utflyktsgudstjänst den 1 juni. kl.18.00 i Magstatt-Le Haut i Frankrike med sparris och delikatesser i familjen Britt Ott-Nilssons trädgård. En mycket uppskattad tradition.

Efter alla avsked kommer vi till hösten att få en ny diakon som heter Charlotta Hedström som ser framemot att få arbeta hos oss.

Vi blir heller inte utan präst. Det kommer en vikarie och vi kommer att kunna följa vårt utlovade program med gudstjänster och aktiviteter som står i Rundbrev och på hemsidan.

Nytt Rundbrev kommer som vanligt med uppdatering och information av resten av 2019 och början 2020.

Jag ser framemot att få träffa många av er vid någon av dessa gudstjänster och samkväm.

Väl mött!

Anna Tengå