Foto: Eva Christina Nilsson

Välkommen tillbaka Håkan!

Nyhet Publicerad

Välkommen tillbaka Håkan Nilsson, som präst till vår församling. Tusen TACK till våra utsända, Kyrkoherde Jan Fredriksson och Diakon Charlotta Hedström, som tyvärr inte fått arbetstillstånd. Detta beror på skärpta tillämpningar av regler och riktlinjer som gäller för att erhålla arbetstillstånd i Schweiz. Anna Tengå, kyrkorådets ordförande. Läs Jan Fredrikssons tankar kring nuet och hans tid här.

Kära församling!
Jag vill börja med att uttrycka min uppriktiga glädje över den gemenskap jag mött här bland er alla i församlingen. De få veckor jag varit i tjänst, i god tro att arbetstillstånd är en enkel sak, har jag fått möta en hel del av er. Tack för alla varma välkomstord!

Nu blir det tyvärr inte som vi alla tänkt, att jag skulle få förmånen att vara er präst fram till sommaren. Samma gäller Charlotta, som likaså glatt sig stort åt att få vara del av just vår församling denna tid, som vår diakon.

Ni har kanske hört rykten om vad som hänt Charlotta och mig. Det har blivit så att vi båda fått avslag på våra ansökningar om arbetstillstånd. Charlotta återvänder till Sverige inom den närmaste veckan. Jag blir kvar lite längre, men får inte arbeta som präst i församlingen.

Orsaken är att reglerna om att bevilja arbetstillstånd i Kanton Zürich har skärpts sedan i våras och det var helt oväntat för alla, både i församlingen och för vår chef i Uppsala. Detta har aldrig hänt förr. Under de senaste veckorna har det arbetats intensivt hos oss och i Sverige med att finna en lösning, men nu är alla möjligheter uttömda. Därför är vi där vi är nu och att jag tyvärr inte kan fortsätta som er präst. ​​

Det finns ett glädjeämne ändå!
Håkan Nilsson, som bor i Geneve och har arbetstillstånd klart, återkommer till vår församling och tar vid från 1 december. Vi får tacka Gud att detta var möjligt!

Personligen hoppas jag få träffa er och fira svensk gudstjänst tillsammans med många av er, eftersom jag är i Schweiz tillsammans med min sambo som bor i Obfelden, nära Zug.

Önskar er allt gott och en skön Advent!
/Janne