Martin Luther Kirche
Foto: Karin Gustavsson

Nytt och spännande i Zürich-Basels församling under hösten.

Nytt och spännande i Zürich-Basels församling under hösten.

Vi får flera nya medarbetare på Kurvenstrasse. I september har vår vikarierande präst Håkan Nilsson sin första gudstjänst i församlingshemmet. Han kommer att vikariera som kyrkoherde under september och oktober. Håkan har lång erfarenhet både som komminister och kyrkoherde och kommer närmast från Uppsala. Håkans hustru Eva Christina arbetar under ett år på Lutherska Världsförbundet i Geneve.

En ny diakon som heter Charlotta Hedström kommer i slutet av augusti. Charlotta har varit verksam inom Svenska kyrkan i snart 20 år och diakon sedan 15 år och kommer från Karlstad. Hennes anställning gäller fram till sommaren 2020.

I november kommer kyrkoherden Jan Fredriksson till vår församling och stannar fram till sommaren 2020. I höst avslutar han sin tid som kyrkoherde i Skellefteå och flyttar ner till Schweiz och sin svenskschweiziska käresta, prästen Eva Eiderbrant. Jan har arbetat som församlingspräst, skolpräst och stiftsadjunkt.

Vi får inte glömma vår ekonomiassistent Cecilia Nilsson, som finns kvar på kontoret två dagar i veckan och står för kontinuitet och ordning och reda.

Ni vet alla hur svårt och stressigt det ibland kan vara att arbeta i utlandsstyrkan, där personalen måste vara pragmatisk och flexibel. Alla gör allt!

Vi kommer att få 11 nya konfirmander under läsåret 2019–2020. Det är otroligt härligt att så många unga söker sig till vår församling. Kom gärna till vår gudstjänst söndagen den 8 september och hälsa de nya konfirmanderna välkomna.

Jag är övertygad om att vi funnit tre fantastiska och mycket erfarna medarbetare och att det kommer att berika och glädja vår församling.

I Rundbrev, som kommer i era brevlådor senast den 15 september får ni veta lite mera om Håkan, Charlotta, Jan och våra gudstjänster och aktiviteter under läsåret 2019–2020

Jag hoppas att vi kan få en fin höst tillsamman i församlingen.

Varmt välkomna!

Anna Tengå