Lunchkonserter våren 2020

Nyhet Publicerad

Lunchkonserter i S.ta Maria kyrka är på lördagar klockan 12. Vårens lunchkonserter i S:ta Maria kyrka startar den 1 februari.

1 februari - Lys upp vårt mörker

Florence Rooth och Karolina Strand, sång och Lisa Hesselbom, piano och orgel. Lysande duetter skrivna av kompositörer som Purcell, Vivaldi och Gounod.

8 FEBRUARI - Barock & Nordisk folkmusik

Kristine West och Erik Rydvall, flöjt och nyckelharpa. Virtuost musicerande på olika sorters blockflöjter och den svenska nyckelharpan med anor från medeltiden.

15 februari - Instrumentens Drottning

Lisa Hesselbom, orgel. Mariakyrkans orgel visar upp hela sitt register i musik från när och fjärran.

22 februari - Bach Möter Pärt

Ann-Margreth Nyberg, sopran, Karolina Strand, mezzosopran, Maria Streijffert, alt, Leif Aruhn-Solén, tenor och Dag Videke, bas Ensemblesång på hög nivå i repertoar från 1700 till 1900-tal.

29 februari - spelglädje

Stina Jansson och Gerda Holmquist, violin och cello. Personliga favoriter från barockens glansdagar, tillsammans med svenska visor i duons egna arrangemang.

7 mars - Beethoven 250 År

Malmö Sinfonietta med solist Richard He, piano. Ossian Edlund, dirigent och Julia-Caroline Witte, konsertmästare Mäktigt firande av Beethovens 250-årsdag med hans 3:e pianokonsert i C-moll.

14 mars - shades in blue

Celia Linde, solo gitarr Vackra gitarrstycken från Celias Lindes senaste skiva, med musik av både henne själv och andra kompositörer.

21 mars - trio i trä

Ensemble Trio di Legno; Lovisa Stenberg, Fredrik Stenberg, Camilla Gaglianello, flöjt, saxofon och piano. Kammarmusik från olika epoker och genrer med träblåsinstrument i fokus.

28 mars - unga talanger

Elever från Kulturskolan i Ystad Ystads kulturskola bjuder på konsert med ensembler och solister från sin stora musikaliska verksamhet.

4 april - Stabat Mater

S:ta Maria kyrkokör, solister, stråkkvartett och piano. Ett gripande nyskrivet verk av Olle Lindberg till texten Stabat Mater från 1200-talet som skildrar Jesu moders lidande nedanför sonens kors.

11 APRIL - påskafton, ingen lunchkonsert

18 april - sagolikt

Nordic Light Duo; Daniel Beskow, piano och Josefine Andersson, mezzosopran. Romanskonsert inspirerad av Elsa Beskows sagor och målningar. Fotograferade originalmålningar bildar en utställning under konserten.

25 april - sånger ur filmens värld

Johanna Dehman och Roland Andersson, sång och piano. Duons egna tolkningar av låtar ur filmens magiska värld.