Kyrkoval 2021

I kyrkovalet röstar du på tre nivåer: din församling, Lunds stift och så till kyrkomötet. Här hittar du framför allt information om vad som gäller här i församlingen: vilka nomineringsgrupper som finns, vart du går för att rösta och vilka tider som gäller. Men, här finns också övergripande information om hur du ska göra för att rösta, antingen i förtid eller på valdagen den 19 september.

Ett röstkort till kyrkovalet kommer in genom brevlådeinkastet.

Vart går du för att förtidsrösta eller rösta på valdagen?

Det finns tre olika valdistrikt här i Ystad Sövestadsbygden, som förresten kommer att heta Ystad-Sövestads församling efter årsskiftet. Du ser på ditt röstkort vilket du hör till. Det är skillnad på att rösta i vallokalen och att förtidsrösta.

Någon tar emot valkuvert som sträcks fram.

Vilka kan jag rösta på?

I kyrkovalet röstar du på tre nivåer: lokalt i din församling, till Lunds stift och till kyrkomötet. Här får du veta lite mer om de tre olika nomineringsgrupper som i årets kyrkoval finns i Ystad Sövestadsbygden, som förresten byter namn till Ystad-Sövestads församling vid årsskiftet.

Röstkort

Hur du röstar

Så här gör du för att rösta.

Foto på röstkortskuvert. I bakgrunden ser man personer som köar.

Kyrkovalet - demokrati i kyrkan

Nästa kyrkoval äger rum 21 september 2025. Informationen på den här webbplatsen rör kyrkovalet 2021 och uppdateras fortlöpande.