Foto: Linda Maria Thompson /Ikon

Samtal, film och föredrag

Terminens tema för den så kallat vuxenpedagogiska verksamheten är "Andlig fördjupning – relationer". Här hittar du detaljerna.

Boksamtal

Kyrkstugan i Sövestad
Onsdagar klockan 18.30
Fika serveras
Föranmälan

Gillar du att prata med andra om en bok du läst?
Då är ”Boksamtal” något för dig.
Tre tillfällen – tre böcker.
Till varje gång är det den listade boken som diskuteras, så det är ju roligare att vara med om du också har läst boken till dess.

Vill du låna någon av böckerna av församlingen och vara med på Boksamtal?
Kontakta:

Anna Jerrhag, präst
anna.jerrhag@svenskakyrkan.se

Böckerna vi läser och diskuterar:

28 februari: ”Syster” av Therése Granwald (Natur & Kultur).

Samtalsledare Anna Jerrhag, präst

Granwalds syster Kate föddes 1962 och fick en hjärnskada i samband med förlossningen. Familjen flyttade till Gotland där Kate fick gå i en särskoleklass på en vanliga skola. Så småningom flyttade hon hemifrån till ett gruppboende och fick ett jobb på Samhall. Sen kom nedskärningarna, och medicinerna. Aktiviteter lades ner, produktionstakten på jobbet trissades upp, färdtjänstbussen drogs in, besöken hos frissan fick bli hembesök. Kate blev allt sämre i takt med att hennes värld krympte och listan på piller växte.
”Syster” är en klar och gripande berättelse om en syster som inte fick välja sitt liv och en annan som ville leva för dem båda. En berättelse om livslång kärlek och ansvar, och ett samhälles svek.

3 april: ”Jag vill riva upp himmel och jord” av Marie Lok Björk (Bazar Förlag).

Samtalsledare Karolina Hellman, präst

En känsloladdad roman om Elise Ottesen Jensen, mer känd som Ottar. Hon levde ett liv präglat av både ljus och mörker, men hade alltid förmågan att vända sina sorger till en inneboende kraft. Elise föds år 1886 som det sjuttonde av arton barn i en norsk prostfamilj. När hon ser moderns söndertrasade kropp växer ilskan inom henne. När hennes älskade lillasyster Magnhild förskjuts från familjen efter att ha blivit gravid, föds Elises vilja att protestera, hjälpa och förändra, något som ska följa henne livet igenom och ta henne från Norge, vidare till Danmark och slutligen Sverige.

15 maj: ”Istid” av Tom Malmquist (Bookmark Förlag)

Samtalsledare Christine Dahlberg, diakon

På sin dödsbädd ber Toms far, sportjournalisten Thomas Malmen Malmquist, sin son att skriva om spelskandalen. Tom, tyngd av sorg över sambons död, ignorerar faderns önskan. Tio år senare är Tom jämngammal med fadern när han avslöjade härvan med uppgjorda matcher och hot och livvakter blev en del av familjens vardag. Tom minns den lovande ishockeykarriären och hur allt smulades sönder i spåren av faderns förfall, och avtäcker parallellerna till sin nuvarande roll som författare och familjefar. ”Istid” navigerar genom fyra decennier i en ocensurerad skildring av en sårig far- och son-relation. Det är en naken roman om sökande efter identitet och försoning.

Samtal i Latinskolan

På Latinskolan torsdagar klockan 18.30–20.
Församlingens diakoner och diakoniassistent inleder med ett kortare föredrag och leder därefter samtalen.

15 februari

Brobyggare – hur bygger vi det goda samhället tillsammans?
(Med Christine Dahlberg, diakon)

Att vara sin familj – den roliga och den oroliga familjen.
(Med Glen Eliasson, diakoniassistent)

Livet – inte helt enkelt.
(Med Maria Jönsson, diakon)

Föredrag

Föredrag i Klosterkyrkan S:t Petri Kyrkoplan i Ystad kl 19:00-20:30.

Datum och fler detaljer kommer.

Film och samtal

Kyrkstugan i Sövestad
Klockan 18.30–21
Kvalitetsfilm visas på storduk.
Efteråt fikar vi och samtalar om filmen

Vårterminen 2024 har vi inte filmvisningar.

Klostergatan 12, 271 34 Ystad
(Ingång från Hospitalsgatan)

Växel

Länk till kontaktuppgifter till personal