Foto: Jeff Weese Flickr

Det händer i advent och jul

Julen är en glad tid när vi firar att Jesus föddes. Över hela landet fylls kyrkorna av ljus och musik. Här kan du läsa om julen,vad kyrkan erbjuder och om hur du själv kan göra skillnad.

Advent i vårt pastorat

När vintern är som mörkast bryter ljuset igenom. Ordet advent betyder ankomst. Adventstiden firar vi inför julen då Gud kommer till världen och föds som barnet Jesus.

Gemenskap i december

14 december och 21 december klockan 10.00–13.00 öppnar vi upp till Öppet hus i diakonins tecken. Vi bjuder på kaffe, kaka, varm förtäring, någon aktivitet, musik samt middagsbön. Varmt välkommen!

Vi firar Lucia

Den 11 december är det Lucia för alla och på själva luciadagen den 13 december skrider Lucia fram i både Sövestads kyrka och i S:ta Maria kyrka.

Kan fler få julklappar?

Inför julen finns det i Ystad och Sövestadsbygden familjer som oroar sig för hur de ska ha möjlighet att köpa julmat och julklappar. Det kan också vara exempelvis mor- eller farföräldrar som lever på existensminimum och som vill kunna ta emot sina barn och barnbarn för gemensamt julfirande. Har du möjlighet att bidra till att fler får en värdig jul?

Julkampanjen: Jag är ett liv

Under perioden 3 december till 6 januari, det vill säga det som i kyrkans år kallas för julkretsen, pågår årets julkampanj. Insamlingens syfte är att hjälpa alla barn till ett liv och en framtid utan hot, våld och övergrepp.

Ett stearinljus lyser i mörkret bredvid en öppen psalmbok.

Julsånger på Spotify

På Svenska kyrkans konto på Spotify finns spellistor med julens musik. Du hittar allt från julgospel till alla psalmer från Den svenska psalmboken.