Ett snötäckt Visby en solig vinterdag.

Fastighetssamordnare vid stiftskansliet i Visby stift

Nyhet Publicerad Ändrad

Är du intresserad av att arbeta med allt från moderna byggnader till medeltida kyrkor? Vill du arbeta i en pedagogisk och rådgivande roll med fastighetsfrågor? Då kan det vara dig vi söker till den nyinrättade tjänsten som fastighetssamordnare i Svenska kyrkan, Visby stift. Sista ansökningsdag är 15 januari.

Tjänstens innehåll

Vi söker dig som vill arbeta med ett brett fokus på fastighetsförvaltning och framtida förvaltningsstrukturer, praktisk rådgivning och stöd till stiftets församlingar och pastorat, energieffektivisering, anskaffningar och upphandlingar m.m.

I tjänsten som fastighetssamordnare kommer du att arbeta tillsammans med församlingar/pastorat inom Visby stift och bistå med kompetens inom fastighetsstrategiska frågor och fastighetsekonomi avseende deras byggnader, såväl medeltida kyrkor som moderna kontorslokaler.

Det innebär till exempel att vara delaktig i och initiera och följa upp fastighetsprojekt bland annat i samband med renoverings-, vård- och underhållsarbeten. En annan uppgift är att medverka i utvecklingen av Visby stifts fastighets- och kulturarvsstöd, vilket bland annat sker i samspel med Svenska kyrkans nationella nivå. Med ledorden byggnadsvård, funktion och ekonomi som bas ska du hjälpa varje enskild församling/pastorat att finna bästa möjliga lösning.

Tjänsten innebär inledningsvis att vara församlingar och pastorat behjälpliga med att ta fram uppgifter till ett nytt nationellt fastighetsregister. Kyrkomötet (nationell nivå) beslutade utifrån utredningen ” Gemensamt ansvar” bland annat att ett nationellt fastighetsregister ska skaps och att det ska tas fram lokalförsörjningsplaner.

Kvalifikationer

Vi söker dig som

• Har byggnadsteknisk utbildning eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig.
  • Har några års yrkeserfarenhet av liknande arbetsuppgifter såsom strategisk fastighetsplanering, projektledning, förvaltning, ekonomi, projektering, rådgivning och besiktning.
  • Vi ser det som stor fördel att du har arbetat med eller har intresse för kulturhistoriskt värdefulla byggnader liksom kunskap inom energiområdet.
  • För tjänsten krävs också god förmåga att arbeta med IT-stöd.

Som fastighetssamordnare i Visby stift arbetar man självständigt med daglig problemlösning och därför ser vi gärna att du som person är strukturerad, initiativtagande och kreativ. Eftersom tjänsten innebär en strategisk och rådgivande roll bör du vara pedagogisk, lyhörd och utåtriktad.  Du ska ha god förmåga att utifrån dina fackkunskaper muntligt och skriftligt kommunicera och samarbeta med både experter och lekmän.

Tjänsten har sin tillhörighet inom utvecklingsenheten vid stiftskansliet i Visby stift och du har ett nära samarbete med stiftsantikvarien. Det är viktigt för oss att du delar Svenska kyrkans värderingar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Körkort krävs för tjänsten.

Du är medlem i Svenska kyrkan.

Tillträde

Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Provanställning 6 månader kan komma att tillämpas.

Tjänstens omfattning

Tjänsten är tillsvidare och på heltid.

Vill du veta mer? Kontakta:
Rebecka Svensson, stiftsantikvarie, 0498-40 49 00
Richard Wottle, stiftsprost och enhetschef, 0498-40 49 00

Fackliga företrädare:
Anders Ahlin, SACO, tel. växel 0498-40 49 00
Kent Österdahl, KyrkA tel. 0498-24 01 76
Bimbi Ollberg, Vision tel. växel 0498-40 49 00
Linnea Tibell, Lärarförbundet tel. 073-073 84 30

Ansökan

Din ansökan ska ha kommit in till Visby stift senast 15 januari.  Adressen är: Visby stift Box 1334 62124 Visby eller skicka din ansökan via e-post: visby.stift@svenskakyrkan.se

Bifoga personligt brev och CV. Om du går vidare i rekryteringen kommer vi att be dig skicka in betyg och intyg samt löneanspråk och referenser.

Om Visby stift

Stiftet består idag av 39 församlingar på Gotland och 46 utlandsförsamlingar. Gotland är unikt med sina 92 medeltida kyrkor. Gudstjänster genomförs regelbundet i alla våra kyrkor.

Stiftet arbetar med:
·  Levande församlingar, engagerade medarbetare, fördjupande och glädjefyllda gudstjänster.
·  Ett brett diakonalt arbete med fokus på de mest utsatta.
·  En undervisning för olika åldrar som väcker nyfikenhet samt fördjupar kunskaper, andliga och existentiella insikter.
·  En missionsuppgift som bygger på dialog och en strävan att vara goda förbilder

Att bo på Gotland
Om du inte redan bor på Gotland, kanske du funderar hur det är. Jo, visst kan man bo på Gotland året runt! Vi är drygt 57 000 invånare. Ungefär halva befolkningen bor i Visby, Hemse, Slite och Klintehamn. Övriga på landsbygden. Vi har ca 1 500 lantbruk på Gotland, så landsbygden är levande och jordbrukssektorn är en betydelsefull näring. Härom året var Gotland Matlandets huvudstad och kan stoltsera med ett stort antal restauranger och livsmedelsproducenter av högsta klass.

Gotland har ett rikt kulturliv med egen länsteater, mycket musik i olika former, flera bibliotek och muséer.

När det gäller utbildningar finns det ett bra utbud med allt från klassiska byskolor via gymnasieskolor och folkhögskola, till Uppsala universitet Campus Gotland.

Det är nära till allt; människor, natur och utbud av alla de slag. Till Stockholm tar det cirka 35 minuter med flyg och Nynäshamn och Oskarshamn når du med färja på dryga tre timmar. På sommaren kommer över 800 000 turister till Gotland. Men det finns plats för alla!

Läs mer om att bo och leva på Gotland året runt: www.gotland.com