Foto: Bild från Public Domainpictures under licens CC 0

Katekumenatet – samtal om tro

Livsfrågor och tro i en samtalsgrupp. Längtar du efter att, tillsammans med andra, få samtala om livet och tron?

Vuxen väg till tro

Var finns det platser i vårt samhälle där vi öppet kan samtala om existentiella frågor? Längtar du efter att få samtala om livet och tron? Söker du ett sammanhang där dina frågor och erfarenheter är utgångspunkten, inte de färdiga svaren? Då kan katekumenatet – en vuxen väg till tro – vara något för dig!

Denna samtalsgrupp vänder sig till vuxna som söker en tro. Kanske blev du aldrig döpt eller konfirmerad. Kanske funderar du på att bli det som vuxen istället.

Du kanske har en tro men önskar fördjupa din syn på livet och tron. Kanske vill du uppdatera din konfimation. Oavsett hur din egen väg ser ut är du välkommen att vara med i katekumenatet.

Katekumenatet kännetecknas av fyra steg med fyra gudstjänster, där du tillsammans med andra söker efter en personlig kristen tro. Du måste inte tro när du kommer. Men en bra utgångspunkt är att du är nyfiken och vill dela dina tankar och frågor med andra.

Hur det går till

Vi är en mindre grupp, 6-12 personer, som träffas under ett läsår med början i september. Vanligtvis varannan vecka på kvällstid men ofta också en heldag i månaden. I gruppen delar vi varandras livsberättelser och ställer våra frågor om livet, tron och Gud. Ingen fråga är för liten eller för stor. Vid din sida finns medvandrare som själva varit katekumener, och gruppen leds av en lekman som hjälper oss att organisera kvällen. Sedan har vi stöttning av en präst som kommer vissa kvällar och förklarar våra teologiska frågor.

Samtal om livets och trons frågor

När gruppen startar ägnar vi de första gångerna åt att lyssna på varandras livsberättelser. De är viktiga för att vi ska bli en trygg grupp där vi förstår varandra. Gruppen har tystnadsplikt och för inte något vidare. När vi berättat och lyssnat är vi också beredda att dela med oss, av våra frågor om och till Gud.

Dop och konfirmation

Under vår vandring tillsammans firas också gudstjänster som markerar milstolpar på deltagarnas väg. Är du inte är döpt eller konfirmerad när du går in i katekumenatet, finns det möjlighet att göra det under påskhelgen.

Vägen vidare

När läsåret gått skingras gruppen. Men du vet inte vad som visar sig under resan. Att finna detta är katekumenatets utmaningar. Det är en spännande, hisnande och ibland en känslosam resa. Välkommen att vara med du också!

Kontakta församlingsexpeditionen för mer information.

Kontakta domkyrkoförsamlingen

Postadress: Norra Kyrkogatan 4, 621 55 Visby
Telefon: 0498-20 68 00, måndag, tisdag, torsdag och fredag kl 8–12, besöksadress Norra Kyrkogatan 2
E-post: visby.domkyrko@svenskakyrkan.se