Engagemang

Vill du engagera dig i din närmsta församling? Just nu sker nomineringar för att bilda de tio församlingsråd, som ska vara med och utveckla församlingslivet i Vetlanda pastorat.

Församlingsråd inför nästa mandatperiod

Som du kanske känner till så var det nyligen, den 19 september, kyrkoval. Genom valet har det röstats fram ett kyrkofullmäktige i Vetlanda pastorat. Det är dessa som nu utser de olika församlingsråden i pastoratet. Varje församling får dock nominera kandidater som är intresserade av att sitta med i församlingsrådet. Vetlanda pastorat har tio församlingar, som du kan engagera dig i:  Alseda, Björkö, Bäckseda, Ekenässjön, Korsberga, Lannaskede, Nye-Näshult-Stenberga, Näsby, Nävelsjö och Vetlanda församlingar.

Vad gör ett församlingsråd?

När ett pastorat består av flera församlingar så skall varje församling vara representerade i form av ett församlingsråd. Församlingsrådet är med och utvecklar församlingslivet. Rådet ska yttra sig innan Kyrkorådet tar beslut som rör den enskilda församlingen. De beslutar även om församlingskollekter, och godkänner förslag om förändringar i kyrkorummet med mera.

När kan man nominera?

Söndagen den 31 oktober bjuder vi in till nomineringsmöten i de olika församlingarna. Mötet börjar efter gudstjänsten. Du är varmt välkommen till det nomineringsmöte i just den församling du vill engagera dig i. Här nedanför ser du vilka kyrkor och tider som gäller.

Har du frågor och funderingar kan du höra av dig ill vår expedtion, så sätter de dig i kontakt med nuvarande ordföranden i den aktuella församlingen.

Telefon expedition: 0383-76 37 00
vetlanda.pastorat@svenskakyrkan.se