Foto: Johannes Frandsen

Livets stora händelser

Dop, konfirmation, vigsel och begravning. Händelser som blir milstolpar i våra liv. Det kan vara den största lyckan, eller den djupaste sorg. Svenska kyrkan finns alltid där till stöd och hjälp.

En bebis i dopklänning. Någon håller i barnets hand.

Dop

Dopets vatten - en aldrig sinande källa. Livets vatten strömmar genom allt levande. Utan vatten skulle inget liv finnas. Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet - en väg in i livets familj och den världsvida kyrkan!

Konfirmation

Varför finns det olika religioner? Blir jag lycklig om jag är smal? Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt. Du kommer att ha roligt och träffa nya kompisar.

Bröllop - vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Begravning

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som dött till Gud.