Foto: IKON

Veberöds kyrka är stängd

Våra kyrkor är levande kulturmiljöer som måste tas omhand. Varje kyrka, och kyrkogård, har en vård- och underhållsplan som styr detta arbete. Nu har tiden kommit för att se över Veberöds kyrka invändigt.

Den senaste inre renoveringen skedde på 90-talet och interiören är i stort behov av omsorg. Den med hygglig synskärpa har nog lagt märket till de tilltagande krackeleringarna i taket, allt skav och nött på de fasta inventarierna och de otaliga om- och nydragningar av elkablar som gjorts under åren. För att inte tala om att vårt värmesystem, som är från 1949, behöver åtgärdas med hänsyn till såväl säkerhet som ekonomi.
När vi ändå ger oss i kast med att renovera passar vi på att göra några förbättringar när det gäller själva funktionen av kyrkorummet. Även om man inte tänker att det gäller för kyrkor, så förändras behoven och kraven även på dessa lokaler över tid. Så vad ska då göras...

Invändiga byggnadsarbeten utföras i samband med förnyelse av kyrkans elektriska system för kraft, värme och belysning.

Byggnadsarbetet omfattar upptagning av golv för ledningsdragning, isolering och tillverkning av nya skåp för nya el-centraler. Dessutom ska långhusets främre bänkrad demonteras, altarringen minskas och göras demonterbar i tre delar för att kunna flyttas undan vid exempelvis större konserter.

Kyrkbänkarna ska förses med psalmbokshyllor. Underhålls- och målningsarbeten ska utföras på väggar, valv och tak och snickerier. Samtliga fönster ska kompletteras med innerfönster, med järnkarm, båge av aluminiumprofil och energiglas.

Ny inredning ska tillverkas, ett fristående altarbord till koret och nytt förvaringsskåp till vapenhuset. Kyrkans takkronor och lampetter ska renoveras av gelbgjutare på verkstad. Allt arbete kommer att utföras med varsamhet av kunniga hantverkare med stor erfarenhet av liknande underhålls- och reparationsarbeten.