Inte längre gäster och främlingar

OBS! INSTÄLLD Måndag 9 oktober klockan 18.00 - 20.00

OBS! INSTÄLLD

- Digital kurs-

Hur är det att uppfattas som främling i det samhälle som vi upplever som vårt?
Hur omsätter vi bibelns uppmaning till gästfrihet i praktiken, när allt är så invecklat och motigt?

Vart kan vi vända oss för att få kvalificerad hjälp - och vad behöver vi som kyrka och våra församlingar hjälp med?

Hur hopplöst är läget?

Mimmi Lind berättar om möten om gör skillnad och Tomas Alvarson rapporterar om vad vi kan åstadkomma med hjälp av Asylrättscentrum.

Mimmi Lind är skoldiakon på S:t Sigfrids folkhögskola.

Tomas Alvarsson är jurist och teamsamornare på Asylrättcentrum. Där arbetar man för att försvara asylrätten och stärka rättssäkerheten för människor på flykt.
Med experter inom migrationsrätt hjälper de fler att förstå. De kämpar för att varje beslut ska bli rätt och de bevakar och påverkar migrationspolitiken.
Växjö stift har ett avtal med Asylrättscentrum som innebär att församlingar kan kontakta Asylrättscentrum för fri juridisk rådgivning i migrationsärenden.

Anmälan Fortbildningsveckan 2023

Anmälan är stängd.