Hemifrån vardagsrummet har blivit den nya mötesplatsen för Per Eriksson och många andra.
Foto: Per Eriksson

Gemenskap och andakt i ungdomsgruppen

I Emmaboda möts ungdomsgruppen digitalt varje onsdagskväll.

artikel ur Kyrkans tidning nr 7 2021

Digitala möten med ungdomsgruppen i Emmaboda

Det är tisdag och i Emmaboda pastorat pågår förberedelserna inför onsdagens digitala träff med ungdomsgruppen. En av ledarna är Per Eriksson, pedagog i Emmaboda pastorat. Under året som gått har Per, tillsammans med sina kollegor, blivit bekväm med att hålla digitala möten.

-  Vi har inte haft jättemånga konfaträffar, runt tre och nästa tillfälle är nu på fredag. Däremot har ungdomsgruppen, som är för ungdomar mellan 14 och 20 år, träffats digitalt sedan november, berättar Per.

Ungdomsgruppen träffas via plattformen Discord mellan klockan 18-21 varje onsdag och tre timmar går snabbt!

-  Innan, när vi sågs fysiskt, körde vi varannan vecka. Men nu bestämde vi att vi kör varje vecka. Det finns ett större behov nu när man inte träffar lika många människor i sin vardag, säger Per.

Kvällen brukar inledas med samtal utifrån ett visst tema, för några veckor sedan var det förintelsens minnesdag och då pratade gruppen utifrån det. Ibland tittar de på film och samtalar kring ett ämne utifrån filmen. Söndagens tema står ofta i fokus och Per brukar göra en Kahoot (Pedagogiskt spel) med ett quiz som alla sedan får svar på under kvällen.

Per berättar:

- Alla deltar mycket och det är väldigt glädjande. Jag har märkt att vissa som vanligtvis har svårt att komma till tals när vi träffas fysiskt, har lättare att ta för sig nu i denna kontext.

Han fortsätter:

- Efter samtal och quiz spelar vi digitala spel mot eller med varandra. Det finns till exempel ” scribbl” (rita och gissa) som funkar smidigt digitalt.

Att hitta nya vägar för att mötas har inneburit utmaningar och Per har fått lära sig längs vägen.

-  Jag har ett teknikintresse men Discord visste jag inte alls vad det var innan, så när vi var tvungna att pausa vår ungdomsgrupp kollade jag i olika grupper på Facebook för att få tips.

Sedan messade vi ungdomarna om att ”nu ska vi ses digitalt, har ni förslag på vad vi ska göra?”. Några tipsade om Discord och då tänkte jag och mina kollegor att vi kör på det, säger Per.

Samma sak med de olika spel de spelar tillsammans, ledarna bad helt enkelt ungdomarna om tips på vad som skulle köpas in.

-  De brukar vara aktiva med förslag annars också, men de har blivit mer delaktiga nu och kommer med många bra idéer, berättar Per.

Han har märkt att alla längtar efter att få träffas på riktigt igen.

-  Vi längtar efter att få äta tillsammans, ut och grilla ligger långt upp på önskelistan nu! Det är ju bra att börja med att träffas utomhus först.

Även om restriktionerna nyligen har lättat för de äldre barnen så har församlingen valt att anpassa sig efter hur skolorna gör.

- Här i Emmaboda kör fortfarande skolorna delvis på distans, både högstadiet och gymnasiet. Så länge de gör det, gör vi samma. Många bor på landsbygden och får svårt att ta sig hit om det är den veckan när det är distansundervisning och skolskjuts inte finns.

I arbetslaget är de tre som hjälps åt: Per tillsammans med Helena som är präst och Hampus som är trainee. Alla har olika ansvarsområden som de förbereder och bollar tillsammans.

Per berättar:

- Vi har absolut blivit stärkta som arbetsgrupp, det var ju lite läskigt att kastas in i detta. Biskopen träffade oss pedagoger vid ett tillfälle, då minns jag att han sa ”låt inte rädslan för teknik vara ett hinder, utan kasta er ut och våga”. Ibland går det bra och ibland inte - allt är en lärdom.

Något som kan vara svårt är att fånga upp psykisk ohälsa, men Per har SMS-kontakt med ungdomarna inför träffarna, stämmer av och försöker fånga upp om någon har något speciellt på hjärtat.

- Man får inte till sig lika mycket som när man träffas fysiskt. Stängda skolor och hemundervisning har också påverkat många unga, jag möter det absolut. Vissa avstår från att delta i ungdomsgruppen för att de inte orkar med mer digitala saker. Att allt är digitalt upplevs som jobbigt och då försöker vi ha kontakt på något annat sätt tills vi kan träffas igen, säger Per.

Hur det kommer att se ut framöver har man dock inte landat i ännu.

-  Jag kan tro att vi börjar med fysiska träffar när vi väl kan ses, men vi kommer att bolla med ungdomarna även där och se hur de själva tänker att de vill göra, säger Per.

Kvällen avslutas så småningom med andakt, precis som vid de fysiska träffarna. Fördelen nu är att man inte behöver anpassa sig efter att bussen eller tåget går hem en specifik tid, så det finns tid att hänga kvar en stund om man vill.

En rolig effekt är att föräldrarna ibland är med på ett hörn berättar Per:

-  Vissa föräldrar är med på andakterna på slutet nu när det är digitalt. De hör av sig till mig och säger att ”det här var bra”!

/Sara Peterson

Att bygga sin julkrubba av saker man hade hemma var en rolig övning vid en av träffarna. Foto: Lina Petré