Kyrkträffen i Storvreta

Gruppen för dig som är dagledig och önskar trevligt sällskap. Vi ses tisdagar varannan vecka i Storvreta församlingsgård där vi umgås och får ta del av trevliga aktiviteter såsom föreläsningar, musik och god mat.

Församlingsgården, Storvreta

Kyrkträffen
Tisdagar, jämna veckor, 11.00-13.00

Kyrkträffen är en möjlighet till gemenskap med gamla och nya vänner. Vi träffas vi under några timmar och umgås och har trevligt. Kyrkträffen är öppen för alla som har tid och möjlighet!
11.00  Programpunkt
12.00  Lunch 50 kr, kaffe och lotteri, och andakt
Programmet är av varierande slag och det är viktigt att du meddelar om du kommer.
>> Anmälan görs till Jenny på expeditionen senast kl. 12 fredag veckan före, på tel. 018–36 62 10 eller e-post till vattholma.pastorat@svenskakyrkan.se.

Program våren 2024

6 februari Niklas Sand pedagog berättar om sig själv.
Niclas Sand, 57 år och fritidsledare-pedagog i Vattholma pastorats barnverksamheter. För drygt 25 år sedan lämnade han sitt kära Värmland. En inre röst hade talat till honom. Själv förstod han inte vad som hände den där majdagen 1996 men rösten sa: ”Niclas, nu måste du ta tag i ditt liv”. Idag vet han vad de orden har lett fram till.

20 februari
Träffpunkten Storvreta
Personal från Träffpunkt Storvreta, Uppsala Kommun, informerar om verksamheten. Vi berättar om Träffpunkternas uppdrag och vilka aktiviteter vi har att erbjuda. Det kommer även finnas möjlighet att prova på två aktiviteter efter presentationen.

5 mars
   Wiik kyrkotextil Björklinge.
Victoria Wiik som, tillsammans med sin mamma och läromästare Solveig Wiik, driver Wiik Kyrkotextil HB sedan 2005 berättar om tillkomsten av det textila färg- och formspråk som används under kyrkoåret. Hur kommer det sig att vi har de färger vi har? Varför har prästen de olika klädesplaggen? Varför heter plagget alba? Vad symboliserar altardukarna? Får man verkligen välja vilken grön eller röd nyans i varje församling? Och mycket mer! Möjlighet att ställa frågor löpande under föreläsningen finns självklart och uppskattas av föreläsaren.

19 mars
   Bilder och berättelser från besöket hos vår vänförsamling Highfield i Harare Zimbabwe. En stund med Martin Svensson och Jenny Storm.

Historiska kvinnor
Anna Larsdotter, etnolog och arkivarie på länsmuseet i Gävleborg, började rota i sin egen släkthistoria i jakt på kvinnornas berättelser. I ett digert arkivmaterial sökte hon svar på hur deras liv såg ut och hur de tänkte och kände. Hör vad hon hittade.

Mattias och Stefan är igång igen!
Med toner och vacker sång får vi åter igen lyssna på dessa två underbara musikanter som av hela hjärtat delar sin visskatt med oss.

22 maj
 Pastoratresa till Västra Ryds kyrka och Steninge med Stenladan
Avgiften 300 kr tas upp på bussen och det underlättar om man har jämna pengar. Swishbetalning går också bra. Anmälan senast 15 maj till Jenny på expeditionen 018-36 62 10.
OBS! Bussen går att sänka ner och underlätta för dig som har svårt att ta dig ombord.

Har du frågor är du välkommen att höra av dig till diakon Charlotta Pagard Nilsson, se kontaktuppgifter nedan.

Varmt välkommna!

Charlotta Pagard Nilsson, diakon