Ungdomar sitter tätt, lutade mot en klippa. Dom skrattar.
Foto: Ikon

Konfirmation 2023/24

Konfirmationsåret blir för många ett betydelsefullt år i livet där man får lära känna sig själv, nya kompisar och kristen tro. På den här sidan finns information om konfa i Näset, Styrsö, Tynnered, Västra Frölunda och Älvsborgs församlingar för alla som är födda 2009.

Välkommen att bli konfirmand!

Samtal, äventyr, natur, läger, reflektion, musik, bad, teater, bön, segling, allvar och lek. Konfirmationsåret blir för många ett betydelsefullt år i livet där man får lära känna sig själv, nya kompisar och Gud bättre.

Vi inbjuder alla att börja som konfirmander det år då man fyller 14 år. Det innebär att man oftast är konfirmand när man går i åttonde klass. Har du börjat skolan ett år tidigare väljer du själv om du vill läsa med dem som går i din klass eller de som är jämnåriga med dig. Samma princip gäller för dig som är ett eller flera år äldre än dina klasskamrater eller om du missade att anmäla dig förra året.

Maxantal i grupperna

Med tanke på personalresurser och den kvalité vi vill kunna erbjuda våra konfirmander så behöver vi sätta maxantal på grupperna. ”Först till kvarn” gäller.

Konfagrupper i pastoratets kyrkor och församlingar

Ungdomar sitter på filtar på gräsmatta.

Sommarkonfa Näset 2023/24

Välkomna till konfa på Näset! Äventyr, samtal, bön, läger, skärgård, musik, reflektion, allvar och lek.

Konfa Tynnered 2023/24

Välkommen att följa med på en spännande resa, en resa genom tid och rum! Vi pratar om Gud, tro, kärlek och livet. Under hösten åker vi på läger i Sverige och under våren till Köpenhamn.

Högst upp på en klippa i havet står en fyr.

Segelkonfa på Styrsö 2023/24

Här är en konfagrupp som kommer variera konfirmationsläsningen med segling. Gruppen ses en gång i månaden oktober till maj och sedan blir det två intensivveckor i augusti 2024.

Aktivkonfirmander

I den här konfirmandgruppen pratar vi om de livsnära frågorna kring Gud, Jesus, religion, relationer, varför det är som det är. Vänskap och annat som känns viktigt för dig och dina kompisar. Samtidigt testar vi olika aktiviteter, till exempel går på studiebesök.

Två ungdomar jämför sina skostorlekar på ett bord.

Filmkonfa i Älvsborg

Vi ses på torsdagar efter skolan och pratar om tro, kärlek, Gud, relationer och allt som hör till livet. Vi kommer även att titta på filmer och videoklipp några gånger per termin och utifrån det prata om livets frågor.

Seglingskonfa i Älvsborg 23/24

OBS! Gruppen är fulltecknad. Segelgruppen träffas några gånger under året och seglar sedan tillsammans på sommaren, i juni 2024.

Sommarkonfa i Älvsborg

Obs! Gruppen är fulltecknad. Denna gruppen ses några helger under året men framförallt under sommaren 2024. Då blir det tid för både gemenskap, bad, lek och samtal om tro och om livet.