Frimodig kyrka - frågor och svar

Västra Frölunda pastorat har ställt samma frågor till alla kandiderande nomineringsgrupper. Alla har fått chans att svara. Här kan du läsa svaren från nomineringsgruppen Frimodig kyrka, inför Kyrkovalet 2021.

Varför ställer ni upp i kyrkovalet i Västra Frölunda pastorat?

Vi ställer upp i kyrkovalet eftersom vi är villiga att medverka till goda beslut och sluta oss till den kyrkliga verksamheten utan andra politiska tyckanden och grunder.

Vad är kyrkans roll i samhället on 10 år, tror ni?

Svårt att säga någonting om. Dock skall man nu och framledes arbeta för att kyrkan har en egen agenda - inte en politisk.

Vad är era tre viktigaste mål/frågor under komman de mandatperiod?

Vad som är ”våra” vet jag inte för att vara samvetsgrann. Min mening är är att kyrkan skall vara kyrka och ingenting annat. Det bör enligt min mening finnas en skarp gräns mellan politiska partier och kyrkans agenda

Politiska partier skall inte äga eller styra kyrkan.

En fråga som känns besynnerlig är att det kommer allt fler kvinnliga präster som ser ut att tas över hela verksamheten. Det bör finnas både manliga och kvinnliga präster i församlingarna.

Eva-May Melander, Frimodig kyrka