Vi lever alla under samma himmel

Act Svenska kyrkan lyfter under maj till augusti coronavirusets konsekvenser bland människor som redan lever i utsatta situationer. Tillsammans sprider vi hopp!

När coronaviruset får fäste i länder utan trygghetssystem, i konfliktområden och flyktingläger står vi inför skrämmande utmaningar. Redan idag kan infektioner som i Sverige passerar som vanlig förkylning vara dödliga för barn i ett flyktingläger. Därför måste livsviktigt stöd upprätthållas även när många länder brottas med egna utmaningar. Medmänsklighet är viktigare än någonsin.

Act Svenska kyrkan arbetar just nu tillsammans med våra partner över hela världen för att ge utsatta människor tillgång till hygienartiklar, matpaket, skyddsutrustning och information om hur coronavirusets spridning kan begränsas. Kyrkor och trosbaserade aktörer har goda möjligheter att nå ut till allmänheten med budskap om social distansering, solidaritet samt hälsoinformation. Vi har en central roll när det gäller att utmana skadliga normer och värderingar, samt främja jämställdhet. Trosbaserade aktörer förmedlar även viktiga samhällstjänster som utbildning, hälso- och sjukvård och psykosocialt stöd – insatser som är extra viktiga under covid-19.

Det stöd vi ger är helt avgörande i en tid av kris och våra partner ber oss finnas vid deras sida när de nu tvingas ställa om alla resurser för att möta effekterna av coronaviruset. Nu, mer än någonsin, ser vi verkligen att vi alla lever under samma himmel. Läs gärna mer om Act Svenska kyrkan här.

Swisha gärna din gåva till: 900 12 23