Foto: Bo Lindell

Stöd åt unga kvinnor

Yogan i Kungsholms kyrka har sedan starten 2014 samlat in 96 593 kronor till flickor och unga kvinnor i Garissa i Kenya.

Malin Sävstam håller yogapass i Kungsholms kyrka på måndagar och torsdagar. En del av avgiften för träningspasset går till stiftelsen Garissa i Kenya, som startades av Malins föräldrar, Monica och Carl-Axel Ekman.

Tandläkaren respektive läkaren, utsända genom Rotary Läkarbank, numera avlidna, har förbättrat situationen för flickor och unga kvinnor i Garissa under mer än 20 års tid.
– Vi har för tillfället 117 flickor mellan 4 och 17 år boende på Dr. Ekmans Girls Home i Garissa, Kenya. Dessutom nästan 400 flickor som går i vår skola, så alla insamlade medel behövs för deras uppehälle och utbildning. Våra flickor har det efter omständigheterna i Garissa väldigt bra och de vet att utan alla snälla givare i Sverige skulle inte hemmet och skolan fungera, säger Bo Lindell, ordförande i Monica och Carl-Axel Ekmans insamlingsstiftelse.
Läs gärna mer om flickhemmet på www.garissa.se.

Här kan du läsa med om yoga i Kungsholms kyrka
Malin Sävstam guidar oss igenom energigivande stunder där både andning och kropp används för att stilla sinnet och skapa inre harmoni. Om du har en yogamatta så ta med den – annars finns några att låna.
Tid: Dynamisk Hathayoga (19/8-9/12): måndagar kl. 17.45 – 19.15 (lovdag 28/10) Yinyoga: torsdagar kl. 17.45 – 19.15 följande datum 29/8, 19/9, 10/10, 14/11 och 28/11.
Plats: Kungsholms kyrka
Kostnad: 125 kr/ tillfälle. Kort eller kontant. Del av pengarna går till stiftelsen Garissa, Girls Home in Kenya.