Välkommen till kyrkan!

Västermalms församling har ett stort utbud av mötesplatser och kultur trots en del nedskärningar i budgeten.

I höst erbjuder Västermalms församling sopplunch och café på tisdagar, onsdagar och torsdagar på Kungsholmen och på Lilla Essingen. På torsdagar kan du även äta en smörgås samtidigt som du lyssnar på gratis orgelkonsert från församlingens musiker i Kungsholms kyrka.

Vi erbjuder mötesplatser där du kan lyssna på intressanta föredrag, diskutera aktuella teman eller fördjupa dig i kristen tro. I höst gör vi också stora satsningar vad gäller återhämtning och tro i Essinge kyrka (läs gärna mer om det här).

Samtidigt har församlingen en minskande budget och vi behöver göra nödvändiga prioriteringar. I församlingen finns många sjukhus och vårdinrättningar samt äldreboenden där församlingen gör betydande insatser och kommer fortsättningsvis att ha ett stort engagemang där.

Även den ökande psykiska ohälsan bland äldre, i form av ensamhet, depressioner, sorg och utanförskap är utmaningar som församlingen har framför sig. Församlingens verksamhet bland ungdomar växer och vi ser en ökad psykisk utsatthet bland unga och till det behöver vi få mer resurser.

Med församlingens uppdrag för ögonen har därför de regelbundna jazzkonserterna i Essinge kyrka dragits in. Konsertutbudet i våra kyrkor är emellertid fortsatt mycket stort och musiken är en mycket viktig del av våra gudstjänster.

God höst - och välkommen till kyrkan.

Michael