Julkampanjens resultat

Västermalms församling samlade in 194 036 kronor under julkampanjen 2018/2019. Tusen tack för din gåva!

Stort varmt tack till alla er som har skänkt pengar och bidragit till att stödja Svenska kyrkans viktiga internationella arbete.

I Västermalms församling samlade vi in 194 036 kronor och nationellt samlades det in sammanlagt 39,4 miljoner kronor under julkampanjen som pågick mellan första advent 2018 till trettondedag jul 2019. Med hjälp av ditt bidrag kan vi tillsammans stödja projekt över hela världen för att stärka flickors rätt till god hälsa, värdighet och makt över sitt eget liv och de mest utsatta barnen i världen är flickebarn.

Vi kan aldrig acceptera att flickor föds in i förtryck och orättvisor – bara för att de är flickor. Att fattigdom och normer gör att hälften av jordens befolkning ska få sämre möjligheter till utbildning, sjukvård eller försörjning. Att de utsätts för sexuellt våld eller könsstympning. Eller att flickor får äta sist och minst. I arbetet fokuserar vi särskilt på fem avgörande rättigheter; trygghet och försörjning, hälsa och sjukvård, utbildning, mat och vatten och rätten till sin egen kropp. Läs gärna mer om fem rättigheter för världens flickor här.

Projekt som går att stödja för en bättre värld
Detta är bara ett urval av alla projekt som vi arbetar med för en bättre värld. Vi har cirka 300 projekt inom våra fem teman: tro och lärande, hållbar försörjning, mänskliga rättigheter, rätten till hälsa samt katastrofarbete. Läs om våra projekt och teman som går att stödja.

Svenska kyrkans internationella arbete
Svenska kyrkans internationella arbete stödjer projekt över hela världen för att stärka barns rättigheter och minska fattigdom. Genom Svenska kyrkans årliga  fastekampanj och julkampanj kan du vara med och bidra till att stödja vårt internationella arbete där vi tillsammans med lokala samarbetspartners arbetar mot orättvisorna och skapar bättre förutsättningar för barn, unga och vuxna.