Insektskyrka för de allra minsta

Nyhet Publicerad Ändrad

Västermalms församling har fått sin första insektskyrka och vill med den ta tillvara på betydelsefulla insekter genom att erbjuda dem lättillgängliga boplatser.

Många insekter börjar försvinna, framförallt i våra städer och insekterna är värdefulla på många sätt. Trädgårdsinsekter såsom bin, humlor, nyckelpigor, fjärilar och spindlar är viktiga pollinatörer och håller ekologin i balans och de vill vi ta hand om. Det är barnen från S:t Görans tweensgrupper som har byggt insektskyrkan och de olika materialen i insektskyrkan bidrar till lättillgängliga boplatser åt insekter.

– Genom att bygga en insektskyrka tar vi hand om de allra minsta i naturen och barnen lär sig att vi alla hör ihop. Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig (Matt 25:40) som det står skrivet i Bibeln och även på insektskyrkan, säger Anna-Lena Danielsson, församlingspedagog i Västermalms församling och som ansvarar för projektet med insektskyrkan.

Ett stort kors pryder taket på kyrkan och barnen har valt att måla det grönt. Den gröna färgen är växandets och livets färg inom den kristna tron. Insektskyrkan har fina små detaljer såsom kyrkport, tvättlina, postlåda, café och en kyrkklocka förstås, som kan ringa in till familjemässa.
– Vi får hoppas att insekterna växer i antal och i sitt uppdrag i denna ståtliga insektskyrka, tillägger Anna-Lena.

Insektskyrkan är placerad i rabatten, nära blommande växter som attraherar fjärilar och insekter, på östra sidan av S:t Görans kyrka.