Kulturveckan "Tack för livet"

S:ta Birgitta kyrka 11–18 oktober – en vecka fylld med möten mellan kultur och tro. Det blir bland annat författarsamtal, orgelkonsert, samtal om Bibeln i kulturen, kyrkvisning och konstutställning. Här kan du läsa hela veckans program och se på samtalen med författaren Karin Smirnoff och biskop emerita Caroline Krook i efterhand.

Kyrkan i Nockeby slår upp sina portar för en vecka fylld med möten mellan kultur och tro. Det blir bland annat författarsamtal, orgelkonsert, samtal om Bibeln i kulturen, kyrkvisning och konstutställning.
Alla åldrar är med, från Öppna förskolans barn till vuxenverksamheten.

Författaren Karin Smirnoff (”Jag for ner till bror”) kommer till ett författarsamtal onsdag kväll. Musikern och bankmannen Rodney Alfvén kompar barnkören på lördagen, förra biskopen Caroline Krook talar om Bibeln och kulturen, singersongwritern Christin Sargent är med på fredagens After work. Sopranen Julia Mattei sjunger i Haydens lilla orgelkonsert 18 oktober och många fler deltar under veckan.

Lyfta fram tacksamhet och hopp
Religion och kultur har alltid varit sammanvävda i en tät väv. Det går inte att säga när det ena börjar och när det andra slutar.
Filmregissören Ingmar Bergman var i allra högsta grad en tvivlare – men han bad varje kväll sin aftonbön. Han formulerade sin trosbekännelse på ett särskilt sätt: ”Men varifrån kommer musiken?” Så sammanvävd är kulturen och tron.
Temat för kulturveckan är ”Tack för livet”. I dessa coronatider känns det extra viktigt att lyfta fram både tacksamhet och hopp.

Självklart håller vi oss till Folkhälsomyndighetens regelverk för att begränsa smittspridning.

Håkan Holmlund

Program kulturveckan ”Tack för livet”

S:ta Birgitta kyrka söndag 11 oktober till söndag 18 oktober

På alla arrangemang gäller att max 50 personer får vistas i S:ta Birgitta kyrka.

Söndag 11 oktober

9.30 och 11.00 Barnens kulturgudstjänster.

12.00–12.30 Visning av kyrkan.

18.30 Konstvernissage i kyrkan: Eva Hjelte, Carl Beckvid, Camilla Håkansson, Johanna Holmberg.

Måndag 12 oktober

14.00 Sångsamling med orgel på Öppna förskolan.

Tisdag 13 oktober

12.30–13.00 Lunchmusik. Carina Olofson, orgel och Börje Westerlund, trumpet, spelar musik av Jean Baptieste Loeillet of London, Dietrich Buxtehude, Alexander Aratunian, Jehan Alain, Johann Sebastian Bach, Franz Schubert Cesar Franck och John Stanley.
Det finns plats för 45 personer i kyrkan.

Onsdag 14 oktober

18.30–20.00 Författarsamtal med Karin Smirnoff i kyrkan.
Här kan du se samtalet i efterhand, klicka på länken:

Torsdag 15 oktober

18.30–19.30 Bibeln i kulturen. Samtal med biskop emerita Caroline Krook.
Här kan du se samtalet i efterhand, klicka på länken:

Fredag 16 oktober

10.00 Disco i Öppna förskolan för små barn med föräldrar.

17.00–18.00 After work. Musik i kyrkan med Christin Sargent, sång och Andy Fite, gitarr. De kommer spela och sjunga egna och andras jazzlåtar, ballader och kärlekssånger. I pausen serveras cider och snacks.
Plats för 40 besökare.

Lördag 17 oktober

10.00–16.00 Skrivarkurs i Nockebysalen. Föranmälan. Vi lär oss hur man kommer igång och hur man utvecklar ett existentiellt skrivande. Tid för eget skrivande. Inga förkunskaper eller förberedelser krävs, bara skrivlust och längtan efter att skriva. Lunch och fika ingår.
Ledare: Håkan Holmlund, präst och tidigare journalist.
Skrivarkursen är fullbelagd!

16.00–17.00 Konsert i kyrkan: Tack för livet. S:ta Birgitta barnkör 8–9 år sjunger sånger av Laleh, Jojje Wadenius och Pelle Olofson med Jenny Alfvén, sång och Rodney Alfvén, piano.

Söndag 18 oktober

11.00 Musikgudstjänst med Haydns lilla orgelmässa. S:ta Birgitta kyrkokör under ledning av Carina Olofson. Ingunn Ligaarden, orgel och Julia Mattei, sopran.
Plats för 30 besökare.

13.00–14.00 Orgelskoj. Kom och träffa Gotte fagott, Prinsen och Princessan Principal och Lilla flöjten Lisa och sjung tillsammans med oss till orgelns vackra klang. En musikalisk saga om den orgelns olika stämmor. Från 3 år.

16.00 Konsert: Haydns lilla orgelmässa, Laodate Dominum av Mozart m fl. S:ta Birgitta kyrkokör under ledning av Carina Olofson. Ingunn Ligaarden, orgel och Julia Mattei, sopran.
Plats för 30 besökare.

12:ans spårvagn har sin ändhållplats några steg från kyrkan.
Det finns också parkeringsplatser vid kyrkan.