Foto: Åke Paulsson

Tre dagar av lärande mot framtidens kyrka

Bärande Lärande samlade över 700 av Svenska kyrkans medarbetare för att samtala om pedagogik, undervisning och lärande. Det var biskoparna Mikael Mogren, Västerås stift och Sören Dalevi, Karlstads stift som bjöd in präster, diakoner, musiker och pedagoger från respektive stift.

Den 30 augusti till 1 september arrangerades en stor utbildningssatsning, Bärande Lärande, på Karlstads CCC i ett samarbete mellan Karlstads och Västerås stift. Dagarna bjöd på föreläsningar, TED-talks och seminarier från såväl svenska som internationella gäster, alla på temat pedagogik, undervisning och lärande ur olika perspektiv. Många av deltagarna var glada över att äntligen få träffas och lära tillsammans igen.

– Det var viktigt för oss att få bjuda in alla kyrkans profilyrken och de som arbetar nära profilyrkena till samma träff. Det är alla vi tillsammans som bär kyrkans lärande och undervisning, säger biskop Sören Dalevi.

Erfarenheter delades i stort och smått

Under fikapauserna pratades det om allt från om att använda papper eller padda vid gudstjänst till att det har varit svårt att välja mellan de olika talarna. Insikten om att både Karlstads och Västerås stift är i framkant och tänker ganska lika kring kristen tro och framtidens utmaningar spred sig över Karlstads CCC.

– Det var mycket solljus och glad kristen tro i Karlstad, konstaterar biskop Mikael Mogren, Västerås. Det kristna självförtroendet flödade starkt liksom hoppet om framtiden. Men det blev också klart att nu gäller det att kämpa tillsammans.

Bland föreläsarna kan nämnas Mikael Kurkiala som gjorde en nulägesspaning. Cecilia Wadstein och Kristina Stolares föreläste om barns andlighet.

– Hela fortbildningen har varit berikande av mångfald, olika sätt att närma sig kristen tro har varit en röd tråd, säger Laura Hellsten, teolog och en annan av talarna på Bärande Lärande.

Fortbildningen avslutades med en festmässa i Karlstads domkyrka. Möteskören och psalmsång fick nästan taket att lyfta i Domkyrkan. Förhoppningen är att församlingsmedarbetarna ska ta med sig den kraft som upplevdes i Karlstad, ut i stiften.

– Kristen tro i nästa generation kräver att våra församlingar är lärande gemenskaper, säger Mikael Mogren.

Rebecca Monsen, kommunikatör Karlstads stift/Hanna Wallsten, pressekreterare Västerås stift