Tidigare projekt och rapporter

Här kan du läsa om avslutade projekt och ta del av rapporter kring arbetet med kulturhistoriska värden i Västerås stift.

Röda bodar och kyrkstall i Fläckebo.

Sockencentrum i Västmanland

Under 2021 har Västerås stift tillsammans med länsstyrelsen i Västmanland inventerat sockenscentrum i Västmanland.

Inventering av orglar

Under 2018 och 2019 undersöktes, dokumenterades och fotograferades stiftets 250 orglar. Resultatet presenteras publikt med ljud och bild och är även tillgängligt för forskning.

Takstolar i Romfartuna kyrka

Unika medeltida takstolar

Under åren 2014-2018 pågick en inventering av medeltida takstolar i stiftets kyrkor. Syftet var att kartlägga var dessa unika takstolar fanns och att kunna bidra till forskningen kring medeltida kyrkor.

Inventering av takspån

Under 2018-2019 gjorde Västerås stift, tillsammans med Strängnäs stift, en  inventering av takspån. Syftet var bland annat att öka och fördjupa kunskapen om stavspån som tak- och fasadbeklädnad.

Mikaelikyrkan interiör

Modernismens kyrkobyggnader

Vilket kulturhistoriskt värde har vår modernistiska kyrkor? Hur ser behovet av underhåll och förändring ut för dessa byggnader? Inventeringen av kyrkor byggda 1930-1980 är avslutad.

Inventering av gravvårdar i gjutjärn

Under åren 2015-2016 inventerades beståndet av gravvårdar i gjutjärn, från 1600-talet fram till 1900-talet, i Bergslagens kontrakt.

Restaurering av Tomaskyrkan

Restaureringen av Tomaskyrkan i Västerås är en fallstudie och ett exempel på hur vård och underhåll av byggnation från sent 1900-tal ger andra utmaningar än äldre kyrkor.