Foto: Kicki Holmberg

Ny kontraktsprost

Kyrkoherde Markus Holmberg blir ny kontraktsprost i Norra Västmanlands kontrakt.

Vad gör en kontraktsprost?
Svenska kyrkan är indelad i geografiska s k stift, som, i sin tur, är indelade i kontrakt. I Västerås stift finns det åtta stycken. Man brukar säga att prosten ska fungera som ”biskopens förlängda arm” i kontraktets församlingar. Det handlar både om att uppmuntra och stimulera verksamhet och medarbetare, och att bistå och reda ut om det uppstår problem.

Varför bestämde du dig för att ställa upp?
Biskopen utser en av kyrkoherdarna till prost, efter att kontraktets präster och diakoner fått säga sitt. Det är alltså ett uppdrag som man inte söker, utan tillfrågas om. Jag har alltid varit av uppfattningen att om jag behövs och kan göra en insats i kyrkan, så är det självklart att säga ja.

Vad hoppas du kunna bidra med?
Jag har arbetat länge som präst, sedan 1986, i både stora och små församlingar. Under åren har jag haft ett brett spektrum av uppgifter och samlat mycket erfarenhet. Den jag vill gärna använda för att vara till nytta och hjälp. En sak jag t ex tror att vi behöver fundera mycket på framöver är hur mindre pastorat ska kunna samverka mera med varandra. Annars är det risk att det blir kyrklig ”stordrift”, och det tror jag inte är rätt väg för att den kristna tron ska växa bland människor.