Josefine Jehrlander och Lydia Wahlström.
Foto: Henrik Mill

Josefine Jehrlander får årets Lydiapris!

Ett stort grattis till årets Lydiapristagare, ungdomsprästen Josefine Jehrlander i Kungsåra församling, Västerås pastorat.

Josefine har under flera år varit drivande i ungdomsarbetet i Irsta och prisas för att hon låter ungdomarnas röster höras. "Att ge ungdomar utrymme handlar om att själv ta ett steg tillbaka och låta dem göra, prata och synas. Jag vill att de ska känna att de är med och bestämmer och får göra det som är viktigt för dem", säger Josefine.

När biskop Mikael Mogren ringde till Josefine och berättade att hon fått årets Lydiapris hade hon svårt att få fram orden.

- Jag blev nog ganska chockad. Det är så många bra personer som har fått priset innan mig och som är förebilder i min prästgärning. Det känns fint och hedrande att få vara en av dem. Det är ett fint pris.

Josefine prästvigdes för Västerås stift för snart fem år sedan. Hon gjorde sitt adjunktsår i Hedemora församling och fick sedan en komministertjänst i Irsta i Västerås med inriktning på ungdomsarbete. Engagemanget för unga är sprunget ur hennes egen tid som konfirmand och assistent i Tomaskyrkan i Västerås.

- Vi ungdomar fick alltid vara med och göra saker och prova på. Jag har fått med mig förhållningssättet att ungdomarna ska få vara i fokus. Det är deras tid och deras kyrka lika mycket som någon annans.

Så här skriver stiftsstyrelsen om sitt beslut att tilldela Josefine priset:

Den grupp som förbereder stiftskonfirmanddagen nominerar Josefin Jehrlander på grund av sitt stora engagemang för att ungdomarna ska få göra sin röst hörd och ha en naturlig plats i vår kyrka. Under sin tid i Irsta har Josefine byggt upp konfirmand- och ungdomsarbetet nästan från grunden. Hon har skapat ett nära samarbete med skolan och på så sätt stärkt tryggheten för ungdomarna. Josefine är dessutom en god förebild, inte minst för de ungdomar som inte känner att de passar in i heteronormen, då hon med sin hbtq-­medvetenhet tydligt tar ställning, i både ord och handling. Josefin Jehrlander sätter avtryck i ungdomsarbetet i vårt stift!