Med anledning av Coronaviruset

Ha omsorg om varandra: tvätta händerna, visa omdöme i sociala kontakter, res med försiktighet och håll dig uppdaterad. Svenska kyrkan Västerås följer information från UD och Folkhälsomyndigheten.

Svenska kyrkan anpassar sin verksamhet efter myndigheternas rekommendationer som rör coronaviruset. Den 10 mars höjde Folkhsälsomyndigheten risknivån för samhällsspridning av coronaviruset till den högsta nivån, till ”mycket hög risk”, vilket påverkar delar av vår verksamhet.

Kyrkogårdsförvaltningen stänger expeditionen för besökare tillsvidare

Vid ärenden och frågor, ring 021-81 40 00 eller mejla på vasteras.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se

Utlämning av gravkartor med mera kan bistås med genom dörren.

Vi prioriterar handhygien och visar hänsyn

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer:

• En allmänt förebyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ansiktet eller ögon samt att undvika nära kontakt med sjuka människor.
  • Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök.
  • Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.
  • Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer.
  • Stanna hemma när du är sjuk för att undvika att smitta andra.

Orolig?

Om du är sjuk ska du vända dig till sjukvården. Om du känner oro kan du vända dig till din kyrka/församling. Du kan också ringa jourhavande präst på 112 eller kontakta vår chatt på nätet. Mer om Jourhavande präst och kontaktinfo hittar du här!

Någon att prata med?

Att ha någon att prata med är ett mänskligt behov. Vem du än är och vad du än är i för livssituation är du alltid välkommen till kyrkan för att prata med någon. Du behöver inte vara troende eller medlem i Svenska kyrkan.
Här hittar du olika möjligheter till samtal.