Foto: Karolina Johansson

Samtal

Ett av de goda verktyg vi människor har fått för hjälp till reflektion och läkedom är samtalet. I kyrkan lutar vi oss i samtalet mot den Gud som vi tror vill göra trasigt till helt. Samtal i kyrkans tradition kallas för själavård – vård för själen. Det är ett samlingsnamn för kyrkans olika samtalsformer. Vi har tystnadsplikt och alla samtal är kostnadsfria.

I Svenska kyrkan i Vårgårda erbjuder vi nedanstående typer av samtal.

Stödsamtal

Stödsamtal innebär en serie samtal för att tala om och bearbeta ett speciellt personligt tema som påverkar dig på ett sätt att det ”spiller över” i livet i stort. Samtalet kan handla om allt mellan himmel och jord; relationsproblem, oro, sorg, psykisk ohälsa, existentiella frågor, tro och tvivel. Du kommer med det DU behöver samtala om.

Bikt

Bär du på något som skaver, som du känner att du vill be om förlåtelse för? Inom ramen för ett biktsamtal har du möjlighet att lägga fram inför Gud det som du önskar få förlåtelse för. Bikten inleds med ett samtal och avslutas med en kort växelläst bön där den som biktar sig får ta emot förlåtelse från Gud. Bikt sker tillsammans med en präst, som har absolut tystnadsplikt.

Andlig vägledningssamtal

Önskar du utveckla din gudsrelation? Känner du att du skulle vilja ge lite mer tid för att lyssna in Guds vilja i ditt liv? Andlig vägledning är en form av samtal där relationen mellan Gud och den som kommer för samtal är i fokus. Den du träffar i samtalet, vägledaren, har som uppgift att hjälpa till att fördjupa den relationen. Eftersom Gud finns med i smått och stort i våra liv kan samtalen handla om allt från stora beslut till saker som händer i vardagen. Ett andligt vägledningssamtal kan var en engångsföreteelse, men oftast blir vägledaren en följeslagare under en lång tid.

De andliga övningarna i vardagen

De andliga övningarna skrevs av Ignatius av Loyola på 1500-talet med syfte att den som ägnar sig åt dem ska nå så stor frihet att hen är helt öppen för att ledas dit Gud vill. De är uppdelade i fyra delar under vilka man mediterar sig igenom Jesu liv och samtidigt möter sitt eget liv på djupet. Därutöver finns det särskilda övningar som kan vara till stöd i valsituationer och hjälpa oss till större frihet. De andliga övningarna kan tas emot under en 30 dagars tyst retreat eller i vardagen. När de tas emot i vardagen träffar man en vägledare varannan vecka under ca ett års tid. Den som tar emot övningarna förutsätts att be och meditera ca en timma per dag.

Samtal inför vuxendop- och konfirmation

Har du en längtan efter att bli döpt eller konfirmerad? Att döpas eller konfirmeras är inte knutet till en särskild ålder, utan kan ske när som helst i livet. Det finns olika sätt att bli döpt eller konfirmerad i vuxen ålder. Ett sätt är att ha enskilda samtal med en präst, ett annat sätt är att ingå i en grupp. För dig som vill ingå i en grupp, finns det möjlighet att delta i ”Under Ytan” på tisdagskvällar och komplettera dem med några enskilda samtal med en präst för att sedan döpas eller konfirmeras. Under Ytan är öppna samtalskvällar där en viktig livsfråga är i centrum vid varje träff.