Urpremiär för mässmusik

Ny musik skriven av Anette Wallin kommer att framföras för första gången i Träslövs kyrka

Skriven för en kör i Träslöv av en kompositör som bor i Varberg, mässmusik i folklig stil. Mässans rötter är urgamla, texterna är de som används i nästan alla mässor, men musiken är helt ny. Musik är i folklig stil och är skriven av Anette Wallin och den ska uppföras första gången någonsin söndag 20 oktober i Träslövs kyrka.

Johanna Detert är organist i Träslövs församling och håller på och övar in mässan med Träslövs kyrkokör som ska vara stommen vid uppförandet, eller kanske genomförandet för det är inte en konsert utan en mässa som församlingen ska fira tillsammans.

Det blir ingen konsert

– Vid en konsert sjunger kören för församlingen, nu sjunger kören tillsammans med församlingen, förklarar Johanna.

Musiken är inte skrivet som ett körverk utan är just liturgisk musik som är tänkt att sjungas av församlingen och prästen under mässan. Körerna i Träslövs församling övar på musiken för att vara med och stötta församlingen vid uruppförandet. Kanske kommer det bli övning för hela församlingen precis inför mässan.

Johanna Detert har arbetat som organist i Träslövs församling sen oktober förra året. Hon är ansvarig för uruppförandet av Anette Wallins folkmusikmässa. Träslövs kyrkokör kommer leda församlingen i sången under mässan som innehåller de vanliga delarna som en gudstjänst med nattvard har.  Söndag 20 oktober 16:00 i Träslövs kyrka är det dags.

– Det är kul och pedagogiskt bra att Anette använder samma melodi för två olika delar i mässan.

Specialbeställd

Träslövs församling beställde musiken av Anette långt innan Johanna började arbeta som musiker där. Efter att kyrkokören hade sjungit flera andra mässor i folkmusikstil tänkte de att det skulle vara kul att beställa en som var skriven för dem av någon som bodde i Varberg. Mässan blev färdig redan innan Johanna började arbeta i Träslövs församling men kören hade inte påbörjat repetitionerna med den. Johanna började sitt nuvarande arbete i slutet av hösten och när hon hade kommit igång ordentligt började kören att repetera på den här mässan.

Skrivs om

– Det är jätteroligt att den är specialskriven, säger Johanna. Det är kul med kontakten med kompositören. Då blir det en helt annan känsla.

Vid första mötet mellan mässan och kören var Anette med och då gjordes det lite justeringar. Möjligheten att arbeta tillsammans med kompositören vid inövandet ger nya möjligheter och skapar en dynamik som Johanna tycker är värdefull.

Anette Wallin kommer att medverka som musiker vid uruppförandet i Träslövs kyrka i oktober. Flera musiker kommer att anlitas och medverkar på mässan som börjar den vanliga tiden för söndagsmässorna i Träslövs kyrka, 16:00.

Kent Pettersson

Församlingstidningen Var med

Artiklar och texter från församlingstidningen Var med.