Musiken dansar och magen fylls

Borden är dukade och soppan är redo. Lika så är musikerna som ska inleda Fredagsmusik med soppa i Apelvikshöjds kyrka.

I entrén står Björn Melltorp, fastighetsansvarig i Varbergs församling, och fixar med brandlarmet. Han stänger av det. För att soppkoket inte ska åstadkomma en brandutryckning? Nej, för att hantverkarna som är här ska kunna arbeta utan att riskera att larmet sätts igång.

Apelvikshöjds kyrka är nyss återöppnad och om- och tillbyggnationen klar. Men några detaljer och justeringar återstår. Hantverkarna får en påtvingad paus just nu. Inte bara lokalerna är delvis nya, en del av det som händer i kyrkan är också nytt. Där ibland Fredagsmusik med soppa. När Ida Johansson ska sjunga och Johan Larsson spela piano är det ju dumt om hantverkarna låter för mycket.

En dans i glädje

Klockan ringer, publiken blir så tyst. Snart ska de musicera.

Tonerna från pianot börjar lika i rummet, Idas röst ger sig in i dansen och tillsammans virvlar de runt. Upp i taket, ner under bänken, runt en stolpe, genom ett huvud, in i ett hjärta. Glädje skapas i rummet och ger en ljuv stund för de drygt 50 åhörarna de under de 20 minuter som musiken varar. Hjärtat flyger iväg i en skrattande resa under det avslutande crescendot. Applåder och publikens delaktighet fortsätter i psalmsången som inleder en kort andakt.

Nöje, tro och mat. En fin treenighet och nu går vi över på den tredje delen, mat.

Det är nästan fullt i samlingssalen i Apelvikshöjds kyrka under höstens första soppservering. Foto: Kent Pettersson

Kräftsoppan presenteras, måltidssången Glädjens Herre sjungs och sedan är det rusning till soppan. Kön till soppan bildas snabbt. En del sätter sig vid ett bord och börjar samtalet i väntan på att kön ska bli lite mindre. Gemenskapen fortsätter. Till allas stora glädje blev det faktiskt inte fullt. Varken i kyrkan eller samlingssalen. Bra att det har blivit mer plats. Nu finns det plats för fler

Fredagsmusik med soppa återkommer sista fredagen i månaden under hela hösten.

Konserter

Äntligen kan vi samlas och lyssna på musik igen. Här är kalendern över konserter i Varbergs församling.