Ett kyrkorum med människor som sitter i bänkarna. Fotograferat bakifrån.

Igenkännandets glädje

Corona-pandemin pågår fortfarande men på grund av den höga vaccinationsgraden och minskad smittspridning börjar livet återgå lite mer till det normala.

Det är som det brukar vara. Efter en lång tid som varit väldigt annorlunda för många och mer än ett halvår då vi inte kunnat samlas mer än åtta personer är det mycket positivt när något känns igen och nästan är som det brukar vara. Som en vanlig gudstjänst i Träslövsläge kyrka.

Bra tryck i psalmsången när sångarna och orgeln försöker överrösta varandra. Den här söndagen vinner dock Andreas Hjalmarsson som låter orgeln visa vad den kan. Kyrkoherde Ola Bjervås predikan ger nya tankar att ta med ut i vardagen och samtalen mellan deltagarna både före och efter gudstjänsten präglas av omhändertagande och gemenskap.

Åter till gemenskapen

Porträtt på Leif Svensson
Leif Svensson har genomgått olika operationer och tillhör verkligen riskgruppen under pandemin. Det blev total isolering för honom under lång tid och inga gudstjänstbesök. Nu är han fullt vaccinerad och kan äntligen delta i gudstjänster och gemenskap igen. Foto: Kent Pettersson

Leif Svensson var med på dagens gudstjänst i Träslövsläge kyrka.

– Det är väldigt fint att få fira gudstjänst i kyrkan igen, säger han när han står i skuggan under ett träd i kyrkparken.

Leif sitter med i församlingens kyrkoråd och är kyrkvärd, men det har ju inte varit så mycket med det under pandemin. Nu börjar det återgå till det normala.

– Jag har följt gudstjänsterna på nätet under pandemin, men det är inte samma sak. Genemenskapen och närheten till de andra som är med saknas.

Text och foto: Kent Pettersson, kommunikatör i Varbergs församling
Artikeln publicerades i Var med 2021 numer 3

Vinkel: En snabb titt in i Träslövsläge kyrka under en gudstjänst ger intrycket att det är mycket folk och trångt. Det är ju inte så bra under en pandemi. Men från orgelläktaren blir det en annan bild. Väl utspridda i kyrkan sitter de olika sällskapen. Alla 49 deltagarna syns inte för en del sitter under orgelläkatern. Foto: Kent Pettersson

Fler artiklar från Var med 2021 nummer 3

En kvinna står och sjunger med ett kyrkfönster i bakgrunden.

Musik är bäst live

Linnéa Andersson framförde en sångcykel och kärlek och sorg vid en av sommarens första konserter.

Att släppa kontrollen

Sara Axelsson har kontroll på scen men vill låta livet vara oregiserat.

Ett kyrkorum med församling som står upp.

Äntligen kan vi träffas

Efter flera månaders uppehåll i att träffas fysiskt och fira gudstjänst var det dags igen nu under juni månad.

Flöjter, saxofon, pipor och strängar ljuder i Träslövsläge kyrka

För Anders Hagberg och Johannes Landgren är det första konserten med fysiskt närvarande publik efter att pandemin bröt ut.