Höstlov i Träslöv

Alla känner igen doften av grillar som tänds och under soliga sommarkvällar fyller den bostadsområdena. På hösten är den inte lika vanlig, men första dagen på höstlovet kunde ingen missa vad som var på gång vid Träslövs församlingsgård.

Det börjar i liten skala, ett par mammor som dyker upp med sina barn. Församlingspedagogen Sissi Folkensson är lite nyfiken på hur många som kommer, det är ju väldigt svårt att veta. Några mor- och farföräldrar dyker upp med sina höstlovslediga barnbarn, fler familjer. Ibland blir det lite trängsel över glöden när alla ska grilla korv.

Glada återseenden

Många av barnen känner väl till lokalerna och behöver ingen beskrivning för att hitta in när korvgrillningen är över. En sådan här dag är ett bra tillfälle för de som varit här på andra verksamheter och slutat när de börjat förskola och skola att återvända och träffas igen.

Trots solen blir det lite kyligt där ute och när korvarna är uppätna blir det nästan tomt. De förberedda borden med ljuspyssel av olika slag fylls istället. Göra bivaxljus, sätta texter eller egenformade symboler på ljus, kreativt ljuspyssel på alla sätt.

– Mamma, titta nu är jag klar, säger ett barn som glad och stolt visar upp sitt ljus.

En mamma luktar på sitt barn som leker på golvet och konstaterar lite avslappnat att något annat av de mindre barnen är upphov till doften som sprider sig i den delen av rummet där de små barnen leker.

Rummet sjuder av liv och samtal som påbörjas när några hamnar bredvid varandra för att lika snabbt avbrytas när ett barn kommer emellan med en bok som de vill att någon ska läsa ur. Mycket händer när upp mot 40 barn är samlade i ett par rum, men det blir höstlovsmys med mycket ljus.

Kent Pettersson

Församlingstidningen Var med

Artiklar och texter från församlingstidningen Var med.

Barn och familj

Vuxen-Barn, Church Friday, korsdraget och mycket mer finns för barn och familjer i Varbergs församling. Eller kanske en kör är det som passar bäst.