Fred, för en gångs skull

En skiva har spelats in, under hösten släpps den. Varbergs gosskör Boys' Voice och gosskören Laudate från Lerum tillbringade en helg i studion.

Körledarna för Boys´ Voice (Varbergs gosskör) och Laudate (Lerums församlings gosskör) samt kompositörerna David Oest och Edo Bumba hade samtal med gosskoristerna om den stora flyktingvågen hösten 2015. Många ensamkommande barn och ungdomar sökte sig till Sverige och de flesta av killarna hade fått nya klasskompisar från bland annat Syrien.

En kille utbrast plötsligt: ”Kan det inte bara bli fred – för en gångs skull!” Textraden blev upptakten till en av sångerna på skivan som fått namnet Gå med dig!

Titeln Gå med dig syftar på körsångarnas önskan att gå bredvid de barn och ungdomar som tvingats lämna sina hem för att söka trygghet och få en framtid i vårt land.

Anette Wallin, Edo Bumba och David Oest som har skrivit text och musik är med och vägleder Lars Nilsson som ser till att det spelas in och mixas rätt. Foto: Kent Pettersson

Tre dagar i studion

27 pojkar, körledare, kompositörer och några föräldrar tillbringade en helg i slutet av våren i en studio i Kållered och spelade in skivan Gå med dig.

Om och om igen fick de sjunga samma del. De olika stämmorna för sig. När de inte sjöng spelade de kort eller dataspel i rummet utanför studion. Där var det fritt, men i studion var det hörlurar på för att höra den förinspelade musiken och fullt fokus på körledaren och framför allt inspelningsteknikern Lars Nilsson som berättade om de skulle ta om ett stycke eller sjunga igen.

Releasekonserten kommer att vara lördag 5 oktober 17:00 i Apelvikshöjds kyrka. Då kommer båda körerna och musiker att medverka.

Kent Pettersson

Församlingstidningen Var med

Artiklar och texter från församlingstidningen Var med.