En kvinna spelar tvärflöjt i en kyrka.

Flöjt och piano i sommarkvällen

Det är dans i sommarkvällen, inte på Brännö bryggan, utan i Träslövsläge kyrka. De 30 deltagarna sitter dock stilla, det är tonerna från en flöjt och ett piano som dansar i kyrkorummet och i lyssnarnas fantasi.

Friedrich Kuhlaus Introduction et Rondo inleder musikgudstjänsten och bjuder in lyssnarens väsen till något sörre. Pianot och flöjten skapar inre bilder, en berättelse med dramatik, lekfullhet, förväntan, sorg, ensamhet, glädje, allt som ett drama kan innehålla. Jenny Lagerström på flöjt och Jolanta Konopnicka-Johansson vid pianot återberättar Kuhlaus ordlösa drama utan visuella bilder, tonerna är desto fler där de i samspelt dans fyller kyrkan. Berättelsen sträcker sig så långt åhörarens fantasi tillåter. Plötsligt är stycket slut och det finns bara ett sätt att kanalisera känslorna, applåder.

– Det var väldigt många toner, jag vet inte riktigt vem som vann, säger Jenny Lagerström när hon efter första stycket presenterar sig själv och Jenny.

Deltagarna skrattar och är med. Det är en konsert som inte bara handlar om att framföra tekniskt perfekt musik, samspelet mellan piano, flöjt och människor är i fokus. Större delen av tiden är ordlös, men artisternas ord skapar bryggor mellan styckena som för oss med på en resa genom Europa och olika tider.

Utmaning och uppmaning

Med ett par stycken kvar att spela tar prästen Jacob Stille över bildskapandet, dock bara genom ord den här gången. Med utgångspunkt i bibelordet skapar Jacob bilder och utmaningar i deltagarnas sinnen. Tänk om vi hjälpte varandra att blomma istället för att kasta bort de relationer och människor vi upplever som tråkiga torra trista knoppar utan färg och doft. Den världen full av kärlek uppmanar Jacob alla att sträva efter.

Livet kan var fyllt av ljuv musik, som till råga på allt är helt gratis ibland som vid Sommarmusik i Läjet, om vi bara tillåter oss att uppleva det.

Av Kent Pettersson
Publicerad i var med 2022 nummer 3

En man och ett barn som leker tillsammans.

Artiklar

Berättelser från vardag och verklighet som speglar livet.

Mer liv på kyrkogården

Steril välklippt gräsmatta eller levande biologisk mångfald? Kyrkogårdarna är ett utmärkt ställe att främja livet.

Konserter

Äntligen kan vi samlas och lyssna på musik igen. Här är kalendern över konserter i Varbergs församling.