Välkommen till regnbågsmässa

Vantörs församling håller regelbundet regnbågsmässor - som en vanlig mässa fast med HBTQI-tema. Alla är välkomna!

Vårens regnbågsmässor i Vantörs kyrka

Hela vårterminen firar vi regnbågsmässa i Vantörs kyrka i Högdalen en söndag i månaden klockan 18.00, på följande datum:

• Söndag 14 januari
  • Söndag 11 februari
  • Söndag 10 mars
  • Söndag 14 april
  • Söndag 12 maj

Vad är en regnbågsmässa?

En regnbågsmässa är en gudstjänst som vänder sig till dem som av inte riktigt hittat till de vanliga gudstjänsterna inom Svenska kyrka, som primärt tillhör HBTQI-gemenskapen samt till deras närstående och allierade. Alla andra kyrkobesökare är också välkomna! Det ska dock vara ett safe space, en trygg och accepterande plats.

Innehållsmässigt liknar en regnbågsmässa en traditionella mässa, där vi aktivt använder ord, musik och psalmer som är HBTQI-inkluderande. Vi använder regnbågsflaggan och regnbågsljus för att signalera att det är en regnbågsmässa.

Regnbågsmässor firas speciellt under Prideveckan i Sverige och världen men vi i Vantör har valt att fortsätta ha regnbågsmässa några gånger per termin.

Regnbågsmässorna sker i samarbete mellan Vantörs församling och EKHO Stockholm.

Tider för gudstjänster och mässor i Vantörs församling

Söndagar

Mässa 11.00 i Vantörs kyrka i Högdalen. Med nattvard, barnhörna och kyrkkaffe.

Mässa 15.00 i Hagsätra kyrka. Med nattvard, barnhörna och kyrkkaffe. Vissa söndagar är mässan ersatt med musikgudstjänst.

Tisdagar

Morgonmässa 9.00 i Vantörs kyrka. Med nattvard.

Onsdagar

Morgonbön 9.00 i Vantörs kyrka
Lunchandakt 12.00 i Hagsätra kyrka
Veckomässa 18.30 i Vantörs kyrka

Torsdagar

Morgonbön 9.00 i Vantörs kyrka

Fredagar

Webbandakt sänds digitalt 9.00 på församlingens öppna Facebooksida.

Gudtjänster med teman