Foto: Fia Kaddik

Aktuellt i vår samiska församlingsverksamhet

Vantörs församling är samisk resursförsamling i Stockholms stift. Se vad som händer i vår!

Tidigare event: Jojkens plats i kyrkan

Samtal och jojkkonsert

Söndag 18 februari i Vantörs kyrka

Under en välbesökt kväll i Vantörs kyrka i Högdalen kom Krister Stoor, jojkare och forskare vid Umeå universitet, för att berätta om jojken och dess relation till kyrkan. I samtal med Eva Forsgren, ordförande i samiska föreningen i Uppsala, fick församlingen höra om jojkens ursprung, beståndsdelar och den tudelade uppfattningen inom kyrkan.

Efteråt bjöd Krister Stoor på uppskattad jojkkonsert i kyrkorummet med lärorikt mellansnack, ackompanjerad av Anders Hällström, riksspelman.

Samisk familjedag

En heldag i slöjdens tecken

Söndag 28 april i Hagsätra kyrka

Vi hälsar alla nyfikna och slöjdintresserade, oavsett ålder, välkomna till en heldag fylld med samisk slöjdkonst, doudji.

13.00 Dörrarna öppnas för att prova på och lära sig mer om olika former av doudji, samisk slöjd och pyssel. Korv och fika serveras.

15.00 Mässa firas i kyrksalen. Präst: Ulrika Ulvegren och Lovisa Tideström Underdal. Kyrkkaffe serveras efteråt.

17.00 Anna-Stina Svakko, doudjimästare, håller föreläsningen "Samisk trygghet i kyrkorummet" om samiska kyrkotextilier.

18.00 Dagen avslutas.

Fritt inträde! Alla är välkomna.

Samisk samvaro och gudstjänster

Datum för träffar under våren 2024

Vi träffas i Hagsätra kyrka vissa söndagar 17.00-18.30 för samisk samvaro och gudstjänst.

Söndag 28 januari

Terminsstart! Vi pratar om det nya året, kommande aktiviteter och den samiska nationaldagen.

Söndag 25 februari

Samisk samvaro och gudstjänst.

Söndag 24 mars

Palmsöndagen. Vi pratar om den stundande påsken och påsktraditioner.

***

Frågor? Hör gärna av dig till Lovisa Tideström Underdal, präst i Vantörs församling, tel: 08-556 572 35 e-post: lovisa.underdal@svenskakyrkan.se

Om samiska gudstjänster i Hagsätra kyrka

Vantörs församling bedriver det samiska församlingsarbetet i Stockholms stift. Det innebär både att hålla gudstjänster och att informera allmänhet om samisk liv och kultur.

En söndag varje månad träffas vi för samisk samvaro och gudstjänst i Hagsätra kyrka 17.00 under ledning av prästen Lovisa Tideström Underdal. Här ges man tillfälle att få träffa sina gelikar i ett tryggt rum. Det hålls på svenska med inslag av de samiska språken. På altaret i Hagsätra kyrka finns en strof ur Herrens bön som är skriven på nordsamiska.

Stockholms stift ger uppdraget till en församling under en treårsperiod i taget.

Samefolkets dag

Den 6 februari är den samiska nationaldagen, Samefolkets dag. I Hagsätra kyrka är den samiska flaggan alltid hissad eftersom Vantörs församling är värd för det samiska arbetet i Stockholms stift.

Samiska flaggan

Kyrkomötet ger ursäkt till det samiska folket

Ärkebiskop Antje Jackelén framförde en officiell ursäkt från Svenska kyrkan till det samiska folket för historiska övergrepp under kyrkomötets avslutande högtidsgudstjänst.