Bärtil funderar på mörker och ljus v 43 2016

Bärtil funderar på mörker och ljus

Jag tycker att det är rätt mörkt ute nu så det piggar upp med besök, som ljus i mörkret. Därför blir jag så glad att du är här!

Jag brukar tänka att när det är så här jättejättemörkt så syns också ljusen mycket bättre. Så varje gång vi säger hej till varann så hjälps vi åt att sprida lite ljus i höstmörkret. Hej hopp, full galopp! /Bärtil

Det firar vi på söndag

På söndag kl 11.00 firar vi gudstjänst för hela familjen i kyrkan i Vännäsby. Barnkörerna och barngrupperna kommer att vara med tillsammans med gospelkören Happy Singers. Det blir både mycket musik och drama.

I Johanneskyrkan i Vännäs och i Bjurholms kyrka är det också gudstjänst kl 11.00 om man inte kan åka till Vännäsby.

I kyrkan så kallas varje söndag för nåt särskilt. Nu på söndag är det den 23:a söndagen efter trefaldighet. Varje söndag är det också nåt slags tema, nåt särskilt ämne som prästen pratar om. Nu på söndag handlar det om "förlåtelse utan gräns". Visst är det tur att man kan säga förlåt. Det är så lätt att det blir fel, ibland helt utan att man vill. Då kan man be om förlåtelse.

Jag brukar be till Gud. Om allt möjligt. Typ att det ska bli fint väder, eller att nån jag känner ska få bli frisk. Det kan vara svårt att hitta ord när man ska be. Då kan man bara vara tyst, eller hitta en färdig bön. Här kommer en om förlåtelse:

"Gud -

Jag vill inte göra någon illa.
Jag vill inte att någon gör illa mig.
Förlåt oss när det blir fel.
Hjälp oss att vara rättvisa och snälla,
både mot dem som vi tycker om
och mot dem som vi har svårt att tycka om."

(Inspirerad av en bön som finns i boken "Hej Gud, här bor jag" av Monica Vikström-Jokela, Argument förlag)

Visst har du sett att du kan skicka frågor till mig om sånt du tycker är svårt att förstå eller nåt du undrar över? Klicka här så kan du skicka en fråga.