Bärtil funderar på väntan v 45 2016

Bärtil funderar på väntan

Att vänta. Det är inte lätt. Att vänta på min tur att få hjälp av fröken. Att vänta på mat när jag är hungrig. Att vänta på att det ska bli min födelsedag.  Att vänta på att få gå in till tandläkaren.

När jag väntar på nåt som är roligt är det som att tiden går saktare än vanligt och när jag väntar på nåt som jag är orolig för då VILL jag att tiden ska gå sakta. Eller att tiden ska ta ett skutt fram och hoppa över det som jag är orolig för.

Kan det vara nåt bra med att vänta då? Ja, så är det nog. För när jag väntar på min tur så hjälper jag fröken att hjälpa nån av mina kompisar. Att jag får bli lite hungrig innan middagen gör att maten smakar extra bra, säger min pappa. Att jag får vänta på min födelsedag gör att den känns speciell. Om jag fyllde år varje dag så skulle jag inte längta till det. Att vänta på att gå till tandläkaren betyder att jag har tänder. Och hur kul skulle det vara att vara utan tänder!?

Att jag väntar betyder också att jag är beredd. När fröken kommer och ska hjälpa mig då är jag beredd på att höra henne förklara. När pappa säger att maten är klar, då kommer jag på direkten. På min födelsedag blir jag inte förvånad om någon säger grattis. Och när tandläkaren säger att det är min tur då sätter jag mig i hiss-stolen och gapar. Jag tycker att det är lite läskigt även fast jag vet att det är nåt bra.

Att vänta. Det är inte lätt. Men det kan hjälpa andra att jag väntar och det hjälper mig eftersom det gör mig beredd. Ungefär som att stå på startlinjen och höra någon säga: "Klara, fäääääärdiga...  GÅ!"

Det här händer på söndag

På söndag kl 11.00 kommer min kompis Hans Stiglund till Bjurholms kyrka. Hans jobbar som biskop. Det kommer att bli en festhögmässa kallas det och efteråt får man lunch på Folkets hus. Hoppas att du också kommer!

Här kan du läsa mer om min kompis Biskop Hans. >>

Kyrksöndag

I kyrkan så kallas varje söndag för nåt särskilt. Nu på söndag är det söndagen före domsöndagen. Varje söndag är det också nåt slags tema, nåt särskilt ämne som prästen pratar om. Nu på söndag handlar det om "Vaksamhet och väntan".