Bärtil funderar på vad mod är v 50 2016

Bärtil funderar på vad mod är

Jag tycker poliser är modiga för de kan fånga farliga bovar. Den som är modig måste nog vara snäll, för annars kan det modiga bli elakt. Till exempel om polisen skulle fånga den som inget gjort, det vore inte snällt.

Jag brukar vara modig när jag går genom den mörka skogsdungen fast jag är rädd. Min mamma är också modig. Hon jagar bort ilskna getingar.

Ja, det finns nog många olika sätt att vara modig på, när brukar du vara modig? Vår herde Jesus berättade en gång att hans mamma, Maria, ofta var modig och särskilt en gång när hon fick besök av en ängel. Det står om henne i Bibeln.

Hej hopp, full galopp! /Bärtil

---

Visst har du sett att du kan skicka frågor till mig om sånt du tycker är svårt att förstå eller nåt du undrar över? Klicka här så kan du skicka en fråga.

Det här händer på söndag

Söndag 18/12    4:e advent

11.00 Söndagsmässa. Ingrid Hammarberg, Bodil Johansson. Rebecka och Matilda sjunger. Fika i kykan efter gudstjänsten. Kyrkan Vännäsby.

11.00 Söndagsmässa. Tema: "Ett år med Jesus är ett gott nytt år - för Jesus han har satt sitt sigill på oss". Maggan Rehnberg, Benneth Wållberg. Kyrkfika. Johanneskyrkan Vännäs.

11.00 Söndagsgudstjänst. Kristina Eriksson. Bjurholms kyrka.

Kyrksöndag

I kyrkan så kallas varje söndag för nåt särskilt. På söndag är det den fjärde söndagen i advent. Advent betyder "ankomst" eller "att komma fram" eller "födelse". Varje söndag är det också nåt slags tema, nåt särskilt ämne som prästen pratar om. Nu på söndag handlar det om att "Herrens moder". Med det menar man Jesus mamma. Hon hette Maria.