Bärtil funderar på skolan v5 2017

Bärtil funderar på skolan

När vuxna pratar om barn i olika delar av världen och hur barnen har det, så brukar man ofta använda skolan för att mäta. Så här ungefär. Om barnen i ett land har rätt att gå i skola så är det bra. Om barn inte får gå i skola så är det inte bra.

Här i vårt land, Sverige, så har alla barn rätt att gå i skola och det är bra. Ändå kan det kännas så förtvivlat jobbigt att kliva upp på morgonen och gå till skolan. Det kan vara en bit att gå för att komma dit. Det kan vara svårt med matte. Det kan vara mat som inte är min favorit. Ja, det kan finnas många anledningar till varför det kan kännas jobbigt. Jag tycker att det kan kännas så fullt i mitt huvud att jag tror att det inte får plats med mera därinne. Men en klok lärare sa en gång till mig:

"Bärtil, tänk så här. Om du lär dig en enda ny sak på en dag så har den dagen varit lyckad. Det kan vara att stava till ett ord, lära sig en sång, kunna hitta igen ett land på en karta, lära sig ett namn på en gammal kung eller nåt helt annat. En sak varje dag, tänk på det."

Så nu när jag går hem från skolan funderar jag på vad jag lärt mig och försöker komma på en sak som jag inte kunde dagen innan. Och när jag går till skolan så känns det faktiskt lite spännande att tänka på vad jag kommer att få lära mig nästa dag. Att få gå i skolan, det är fantastiskt bra!

Lördag 4/2

16.00 Lördagssoppa. Henrik Bergner (fd Din Bok) talar om ämnet "Varför reser romerna 300 mil?". Vännfors Efs.

18.00 Konsert med Malå Gospel. Fri entré - kollekt. Bjurholms kyrka.

Söndag 5/2

11.00 Gudstjänst med dopfest. Särskilt inbjudna är de familjer som haft dop under 2016 - dags att hämta doplöven! Ingrid Hammarberg, Bodil Johansson och barnkörerna. Insamling av ljusrester och stumpar (ta med hemifrån). Pannkaksfest och barnmatsbuffé i församlingsgården. Kyrkan Vännäsby.

11.00 Temamässa "Det som håller att stå på". Maggan Rehnberg. Kyrklunch och fördjupning. Insamling av ljusrester och stumpar (ta med hemifrån). Pannkaksfest och barnmatsbuffé i församlingsgården. Johanneskyrkan Vännäs.

11.00 Söndagsgudstjänst. Marie-Louise Marsjögård. Bjurholms kyrka.

18.00 Bibelsamtal. Bjurholms Efs.