Bärtil funderar på kalas v 47 2016

Bärtil funderar på kalas

Jag är bjuden på kalas! Oj, vad kul! För jag gillar att gå på kalas!

En gång blev jag inte bjuden när min kompis hade kalas. Vi hade bråkat och min kompis sa: ”du får inte komma på mitt kalas!”. Fy sjutton så ledsen jag blev. Jag tycker alla ska bli bjudna på kalas.

I kyrkan på söndag kommer att pratas om nåd. Det är ett svårt ord. Vad är nåd? Det har med godhet, förlåtelse och kärlek att göra säger min herde Jesus fast de orden är ju nästan lika svåra. Det är nog bara Jesus som vet exakt vad nåd är men jag tänker så här:

När alla blir bjudna på kalas så är det nåd. Ett kalas dit alla alltid får komma även den som aldrig bjuder tillbaka. Det spelar ingen roll om du varit bråkig eller om du är ledsen, arg, en tjuv eller ett får, ALLA är bjudna och välkomna, särskilt de som inte trodde att de skulle bli bjudna. Och inte ens presenter eller fina kläder behövs, du är välkommen ändå, på riktigt! Och när du kommer på det kalaset så får du en jättestor mysig varm kram av den som bjudit dig. Så tror jag att det är med nåd.

I boken som heter Bibeln står det att Guds godhet och nåd skall följa dig varje dag i ditt liv…bra va!

Hej hopp, full galopp! /Bärtil

---

Visst har du sett att du kan skicka frågor till mig om sånt du tycker är svårt att förstå eller nåt du undrar över? Klicka här så kan du skicka en fråga.

Det här händer på söndag

Söndag 27/11 1:a advent

11.00 Söndagsgudstjänst på 1:a advent. Per-Ivan Palm, Bodil Johansson. Kyrkokören medverkar. Start för Julinsamlingen inom ramen för Svenska kyrkans internationella arbete. Adventsfika i församlingsgården efter gudstjänsten.

11.00 Söndagsgudstjänst. "Ett år med Jesus är ett gott nytt år - för nåden flödar över. Ingrid Hammarberg, Britt-Mari Hörnqvist. Johanneskören medverkar. Start för julinsamlingen inom ramen för Svenska kyrkans internationella arbete. Adventsfika efter gudstjänsten. Johanneskyrkan Vännäs.

11.00 Adventsgudstjänst. Samuel Örnberg, Karin Gustafsson. Kyrkokören medverkar. Bjurholms kyrka.

Kyrksöndag

I kyrkan så kallas varje söndag för nåt särskilt. På söndag är det den första söndagen på kyrkans år och den kallas "första söndagen i advent". Advent betyder "ankomst" eller "att komma fram" eller "födelse". Varje söndag är det också nåt slags tema, nåt särskilt ämne som prästen pratar om. Nu på söndag handlar det om "Ett nådens år".