Bärtil funderar på jul v 51 2016

Bärtil funderar på jul

Jul är kul tycker jag. Då önskar jag mig julklappar. I år önskar jag mig en hel hög med goda frukter.

Jag vet varför vi firar jul. Det är för att då föddes vår herde Jesus. Vad är det för underligt med att Jesus föddes då tänker du kanske?

Jo, det fanns en gång för länge sedan många som var rädda för Gud, som trodde att Gud var en ondskefull typ som ville straffa mäniskorna.

Det finns ju fortfarande många som är rädda. Jag är rädd ibland för eld och för tjuvar. Men Jesus säger ofta: Var inte rädd!

Och därför sände Gud Jesus till världen, för att berätta att Gud är jättesnäll, Gud är kärlek och vi ska inte vara rädda.

Jesus kom till världen för att befria oss från vår rädsla, från hot och hat. Han är som en superhjälte fast en helt vanlig människa på samma gång. Jag är glad att Jesus kom till oss på julen.

God Jul Jesus och grattis på din födelsedag!

Lördag 24/12 Julafton

11.00 Julkrubba. Julspel med levande aktörer. Ingrid Hammarberg, Bodil Johansson m fl. Sång: L-E Åström. Kyrkan Vännäsby.

13.00 Levande julkrubba. Kristina Eriksson m fl. Bjurholms kyrka.

22.00 Julaftonsgudstjänst. Samuel Örnberg. Familjen Johansson. Bredträsks kapell.

Söndag 25/12 Juldagen

07.00 Julotta. Kristina Eriksson. Kyrkokören. Bjurholms kyrka.

08.00 Julotta. Seth Sjöström, saxofon. Johanneskören. Ingrid Hammarberg, Britt-Mari Hörnqvist. Johanneskyrkan Vännäs.

08.00 Julotta. Kyrkokören. Per-Ivan Palm, Bodil Johansson. Trumpet: L-E Åström. Kyrkan Vännäsby.

Måndag 26/12 Annandag jul

11.00 Gudstjänst. Sammanlyst för Bjurholm. Kompiskören (övning kl 10). Samuel Örnberg. Bjurholms Efs.

11.00 Annandagsgudstjänst. Per-Ivan Palm, Sören Olsson. Kyrktaxi. Sammanlyst för Vännäs och Vännäsby. Efs ansvarar. Kyrkfika. Johanneskyrkan Vännäs.