Om vigsel i vår församling

En kyrklig vigsel är en symbolrik gudstjänst. I Guds och alla vittnens närvaro lovar vi varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Vi ber Gud att välsigna vårt äktenskap och hjälpa oss igenom de svårigheter vi kommer att möta i livet.

Vänersborg & Väne-Ryrs församling har fem kyrkor, allt från 1785 fram till nutid.

Våra två mest populära kyrkor är Vänersborgs- och Väne-Ryrs kyrkor. Men församlingen omfattar också Blåsut-, Mariero- och Onsjökyrkan. Alla dessa kyrkor är karakteristiska för sin tid.

I glädje och tacksamhet

Det finns goda möjligheter att sätta en personlig prägel på vigselgudstjänsten. Grundläggande är att det ska vara en gudstjänst i glädje och tacksamhet över livets och kärlekens gåva för både brudparet och gästerna. En högtidlig och fridfull stund att minnas hela livet.
Om ni vill skriva era egna löften, sjunga en sång till varandra eller göra något annat personligt går detta utmärkt att göra.

Lägg vigseln på en nivå som låter er slappna av och vara närvarande. Som låter ord och toner smälta in och ger utrymme för er att tänka på varför ni är där. Av kärlek till varandra och med resten av livet framför er.

Församlingen erbjuder vigseltider på lördagar kl. 14.00 och 16.00.

För att boka eller frågor om egna önskemål ringer du till församlingsexpeditionen på 0521-26 55 00.

Vill du läsa mer om vigsel kan du göra det här.