Ett kors framför ett fönster med olika ljusa färger.
Foto: Alex&Martin/Ikon

Se påskens gudstjänster i SVT

Under påsken sänder SVT flera gudstjänster och helgmålsringningen. Välkommen att följa dem och tipsa gärna vänner och bekanta som kanske inte vill gå till kyrkan i coronatider.

Den som på grund av coronaviruset väljer att hålla sig hemma har möjlighet att ta del av påskens gudstjänster hemifrån. SVT kommer att sända Nederluleå kyrkas gudstjänster på långfredagen och påskdagen, samt den katolska påsknattsmässan från St. Peterskyrkan i Rom.

Långfredagen 10 april

10.00-10.45 ”LÅNGFREDAGSGUDSTJÄNST FRÅN NEDERLULEÅ KYRKA”, SVT2
Gudstjänsten leds av Ida Marcusson och predikant är Magnus Lind. Nederluleå kyrkokör medverkar under ledning av Andreas Söderberg.​

17.50-17.55 ”PÅSKENS BERÄTTELSER” – DEL 1, SVT1

19.45-20.00 ”HELGMÅLSRINGNING – EN KLANG I FOLKDJUPET”  (DOKUMENTÄR), SVT1
SVT har nu sänt programmet ”Helgmålsringning” varje lördag i femtio år, vilket gör programmet till en av de äldsta programtitlarna som ännu sänds. I det här programmet möter vi flera av dem som medverkat i och producerat programmen genom åren.

Påskafton 11 april

17.45-17.50 ”PÅSKENS BERÄTTELSER” – DEL 2, SVT1

17.50-17.55 ”HELGMÅLSRINGNING FRÅN NEDERLULEÅ KYRKA”, SVT1
Kyrkoherde Richard Marklund håller påskaftonens helgmålsringning i väntan på ljuset.

21:15-23:45 (PREL) PÅSKNATTSMÄSSA FRÅN ST PETERSKYRKAN, ROM, SVT2
Påve Franciskus leder den katolska påsknattsmässan. St. Peterskyrkan är katoliscismens huvudkyrka och världens största kyrka med plats för 60 000 deltagare i mässan. Kommentator: Charlotta Smeds.

Påskdagen 12 april

10.00-11.00 ”PÅSKDAGSMÄSSA FRÅN NEDERLULEÅ KYRKA”, SVT2
Biträdande kyrkoherde Richard Asplund leder mässan och prästen Elin Forsander predikar. Församlingens barnkörer medverkar under ledning av Kari Engesnes.

17.50-17.55 ”PÅSKENS BERÄTTELSER” – DEL 3, SVT1