Ett brinnande ljus.

Öppet julfirande och Julfest 2019

Varmt välkommen!

Aktuella gudstjänster.
Månadsprogrammet för december, (PDF-fil).
Månadsprogrammet för januari, (PDF-fil).

Världens (näst) största Adventskalender finns i Mathiasgården.

Den stora adventskalendern i Mathiasgården, som uppskattas av både små och stora barn, är en tradition i Vallentuna sedan 1992. Innehållet i luckorna är som vanligt tillverkat av Vallentunabarn i alla åldrar. I år är temat: Julen - runt hela vår jord. Vi öppnar en lucka varje dag 1:a advent - julafton.
För mer info eller bokning av visning för större grupper, ring Ann-Helen, tfn: 08-511 862 15. Kalendern finns kvar t o m onsdag 16/1 2019.
Adventskalendern, (PDF-fil).

Öppet julfirande på julafton kl 12-17 i Mathiasgården

Tider för dagen:
 09.30 Samling vid julkrubban i Vallentuna kyrka

11.00 Samling vid julkrubban i Vallentuna och Orkesta kyrkor

11.30 Adventslucka nummer 24 öppnas i Mathiasgården

12.00 Julbordet öppnar

13.00 Allsång

13.30 Tomten kommer

15.00 Kalle Anka på TV

16.00 Julbordet dukas av

17.00 Julbön i Vallentuna kyrka

Vill du fira julafton tillsammans med andra?

Sjunga julsånger, samtala, äta och känna samhörighet en dag som för de flesta är fylld av traditioner och minnen.

Julen är förknippad med längtan hem, längtan till en plats med trygghet, värme och acceptans. Marknadskrafterna och reklamen vill få oss att tro att vi måste ha ett hem med tindrande ljus, dignande bord, enorma salar och människor i alla generationer som trivs tillsammans. De flesta av oss har det inte så. Därför väljer allt fler att fira julen tillsammans med andra i offentliga miljöer dit alla är välkomna.

I år, liksom tidigare år, bjuder Vallentuna församling in till Öppet julfriande.

Det börjar i kyrkan med samling vid julkrubban, därefter öppnas och dörrarna till Mathiasgården där vi öppnar den sista luckan i adventskalendern. Här blir det öppet julfirande med samvaro runt borden och möjlighet att äta julmat.

I år ligger tyngdpunkten på gemenskap och samtal. Det blir inget lotteri och presenter till vuxna, det är enbart barnen som får varsin julklapp av tomten. Detta för att frigöra tid och koncentration runt gemenskap och samvaro.

Det öppna julfirandet avslutas med julbön i kyrkan kl 17. Vallentuna kyrka öppnas sedan igen vid 22-tiden för att fira in juldagen tillsammans i julnattsmässa.

Varmt välkommen att vara med! För mer info kontakta Majken Öst-Söderlund,
tfn: 08-511 862 65, eller majken.ost-soderlund@svenskakyrkan.se.

Julspel i Frösunda kyrka 6/1, 2019, kl 14.00

På Trettondedag jul är det dags för vårt traditionsenliga JULSPEL i Frösunda kyrka. Stora och små – med eller utan skådespelartalang – alla behövs och är välkomna med "på scenen"! De flesta replikerna står berättaren för, så man behöver inte lära sig en massa utantill. Däremot behövs änglar, herdar, vise män, Josef och Maria med flera som kan klä ut sig och agera till berättarens historia.

Kom med och ha roligt med oss! Alla intresserade är välkomna till Frösunda kyrka den 4 januari kl. 16.00-17.00 så berättar vi mera!

Vill du vara med men har svårt att komma den dagen kan du höra av dig till
Teodora Dalhammar, församlingspedagog,
tfn: 08-511 862 09, eller e-mail: teodora.dalhammar@svenskakyrkan.se.

Naturligtvis är du välkommen även om du inte vill vara med i spelet! Du som väljer att sitta i kyrkbänken är lika viktig!

Efter julspelet blir det julfest i Frösundagården!