Arbetarepartiet - Socialdemokraterna

8. Lena Savoca
9. Lars Ove Gustafsson
10. Anders Ahl

Socialdemokraterna vill arbeta för:

• Stärkt och utvecklad diakoni som sätter kyrkan mitt i byn och möter människor i deras vardag.
  • Transparent och tydlig kommunikation gentemot församlingsmedlemmar, kyrkans anställda och civilsamhället.
  • Ett starkt och brett musikliv som utvecklas med impulser utifrån.
  • En kyrka som bereder plats för många konstnärliga uttryck som speglar och kommenterar Svenska kyrkans teologi.
  • Att alla pastoratets kyrkogårdar och medeltida kyrkor – vårt gemensamma kyrkliga kulturarv – ska värnas, vårdas och tillgängliggöras.
  • En kyrka som är en god arbetsgivare, motverkar alla sorters diskriminering och mobbning, värnar om jämställdhet och värderar manliga och kvinnliga präster lika.
  • En kyrka som ställer krav på att de organisationer som vill använda eller hyra pastoratets lokaler respekterar Svenska kyrkans regler och förordningar.

Varför ska jag lägga min röst på er?
Vi vill verka för en öppen, tolerant och inkluderande folkkyrka som välkomnar alla och verkar för ekumenisk dialog och samarbete med civilsamhället.

Vilken fråga anser ni är viktigast för Vadstena pastorat i nuläget. Varför?
Att ekonomin får en sund utveckling och blir så bärkraftig att verksamheterna kan koncentrera sig på kyrkans budskap och kärnuppgifter.

Vad vill ni åstadkomma under de närmaste åren?
Ett gudstjänstliv som utvecklas med nya former för tilltal; lekmannapredikningar, familje- och barngudstjänster samt initiativ som ger ungdomar plats på deras egna villkor.

Jane Råsten
E-post: janerasten@gmail.com