Foto: Katarina Sandström Blyme

16. Göran Sparrlöf
17. Kristina Falk
18. Margareta Larsson

Vi är en partipolitiskt obunden grupp som i Kristi efterföljd värnar medmänsklighet, jämställdhet och tolerans.

POSK vill bevara, stödja och utveckla:

• pastoratets rika gudstjänstliv så att det blir tillgängligt för alla.
  • diakonin som en självklar del i kyrkans omsorg.
  • barn- och ungdomsarbetet som är grunden till kyrkans framtid.
  • församlingsbornas ideella insatser i kyrkans verksamhet.
  • kyrkans kulturliv d.v.s. musik, körsång, konst, poesi, drama.
  • pastoratets alla medeltida kyrkor med inventarier och att dessa hålls öppna så mycket som möjligt och används till gudstjänst, bön, musik, reflektion och stillhet.
  • olika kyrkliga inriktningar och traditioner samt respektera  människors olikheter.
  • det ekumeniska samarbetet.

Varför rösta på POSK?
POSK arbetar för en kyrka fri från partipolitik, som istället bygger på tro och engagemang. Det handlar om att bygga relationer, bygga församling och kyrka tillsammans.

Vi som står på POSK:s lista har förankring i såväl samhälle som församling och är beredda att ta ansvar för  Vadstena -  Dals församlingar.

Viktiga frågor för pastoratet:
Att kyrkans pengar används väl, att hänsyn tas till miljön och att ekonomin är i balans.
Att tillsammans med Pilgrimscentrum bevara det unika gudstjänstliv vi har.
Att stödja vårt rika musikliv som bidrar till att det kristna budskapet blir tillgängligt för alla åldrar.
Vi vill också verka för att vi i fortsättningen ska vara ett eget pastorat genom att behålla och öka antalet medlemmar.
Vi vill också verka för att kostnaden för förtroendevalda minskar och att lokalbehovet ses över så att vi har ändamålsenliga lokaler för vår verksamhet.

Vad vill ni åstadkomma de närmsta åren?
POSK vill att Svenska kyrkan ska vara en viktig del av samhället med extra stöd till dem som inte nås av den allmänna välfärden. Det innebär för Vadstena pastorats del att vi gärna vill verka för att vi får ett diakonicentrum.

Vi är positiva till näringsverksamhet utifrån behov och förutsättningar d.v.s. verksamhet som gagnar  och berikar pastoratet.

Läs mer om nomineringsgruppen på deras egen webbsida posk.se.